Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/88628
Author(s): Auf der Maur Tomé, Simone
Title: Desafios na leitura de textos de especialidade em língua estrangeira : perceções de professores-estudantes em formação inicial
Issue Date: 2016
Abstract: This article aims to shed light on the diffi culties encountered by students as readers of scientific texts in a foreign language, in this case in German. The focus of study lies on the perspectives of three Portuguese students-teachers in initial training who participated in activities for the development of their receptive textual competence in the context of the German didactic seminars held over two semesters at the Faculty of Letters of the University of Porto (FLUP). The work was conceived as a qualitative study to collect what the study participants thought and felt about their readings of scientific texts written in German. Data were obtained from a questionnaire, protocols of retrospection, verbal protocols and a semi-structured interview at the end. The results obtained by comparing the three cases, revealed that students found significant difficulties, not only in relation to the texts as specific academic documents, but also for themselves as readers, identifying knowledge gaps and a lack of habit in the processing of these types of texts. Based on these results, the aim is, ultimately, to equate the most appropriate teaching performance to the characteristics of these students and the texts to be read.
Description: presente artigo tem como objetivo lançar luz sobre as dificuldadesidentifi cadas por estudantes enquanto leitores/leitoras de textos de especialidadeem língua estrangeira, no caso presente em alemão. O foco de estudo centra-se nasperspetivas de três professoras-estudantes portuguesas em formação inicial queparticiparam em atividades para o desenvolvimento da sua competência textualrecetiva no âmbito dos seminários de Didática do Alemão realizados ao longode dois semestres na Faculdade de Letras da Universidade do Porto (FLUP). Otrabalho foi concebido como um estudo qualitativo com vista a recolher o quepensavam e sentiam as participantes do estudo acerca das suas leituras de textosde especialidade escritos em alemão. Para a obtenção de dados foram aplicadosum questionário, protocolos de retrospeção, protocolos verbais e uma entrevistasemiestruturada fi nal. Os resultados, obtidos através da comparação dos três casos,revelaram que os estudantes encontraram significativas dificuldades, não só emrelação aos textos como documentos académicos específicos, mas também emrelação a si próprios como leitores/leitoras, identificando lacunas de conhecimentosvários e uma falta de hábito no processamento destes tipos de texto. Tendo por baseestes resultados, visa-se, por último, equacionar a atuação letiva mais adequada emface das caraterísticas destes estudantes e dos textos a tratar.
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/88628
Document Type: Artigo em Revista Científica Nacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
170243.pdf547.04 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.