Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/87178
Author(s): Greenfield, John
Title: Creating a medieval spatial myth: perception of the body on the Alischanz Battlefield
Issue Date: 2016
Abstract: It has been noted that in the Middle Ages space and time were considered not as abstractions, but in concrete terms: thus, the bond between mans body and nature determined his perception of space, as space was measured by the human body. In this paper, I will discuss the extent to which, in the medieval narrative, the perception of space is achieved through the body; I will do this by analysing the spatial dimensions of the battlefield in one of the major epic poems of the German courtly period, Wolfram von Eschenbachs Willehalm. The organization of space in this work is characterised by specifically medieval thinking patterns: thus, in keeping with courtly literary convention (in which topographical and naturalistic elements have a very specific, often symbolic meaning), Wolfram does not describe the battlefield landscape in any great detail. In his text, the space of the battlefield is primarily constituted through the perception of the knights body: thus, the poet makes use of the warriors senses of sight, hearing, touch, smell and taste in order to provide spatial meaning and to create a spatial myth.
Description: Tem sido observado que, na Idade Média, o espaço e tempo eram considerados não em termos abstratos, mas em termos concretos: assim, a ligação entre o corpo e a natureza determinava a perceção do espaço, na medida em que o espaço era medido pelo corpo humano. Neste artigo, vou discutir a forma como, na narrativa medieval, a perceção do espaço é conseguida através do corpo; farei isso analisando as dimensões espaciais do campo de batalha num dos grandes poemas épicos do período cortês, o Willehalm de Wolfram von Eschenbach. A organização do espaço nesta obra é caracterizada por padrões de pensamento especificamente medievais: assim, de acordo com a convenção cortês (em que elementos topográficos e "naturalistas" têm um significado muito específico, frequentemente simbólico), Wolfram não descreve a paisagem do campo de batalha com grande pormenor. No seu texto, o espaço do campo de batalha é construído principalmente através da perceção do corpo do cavaleiro: assim, o poeta refere-se aos sentidos (à visão, à audição, ao tato, ao olfato e ao paladar) dos guerreiros, a fim de lhes dar um significado espacial - e de criar um mito espacial.
Subject: Critica literária, Línguas e literaturas
Literary criticism, Languages and Literature
Scientific areas: Humanidades::Línguas e literaturas
Humanities::Languages and Literature
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/87178
Document Type: Artigo em Revista Científica Nacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Nacional

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