Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/86031
Author(s): Pacheco, Elsa
Costa, António
Title: A ilusão da redução das assimetrias regionais a partir das alterações da rede rodoviária em Portugal
Issue Date: 2016
Abstract: Road accessibility influences the development of territories. However,the apparent certainty about its positive impact on development has been questioned,weakening the intervention for the desirable sustainability of land development. Ourwork is underpinned by studies on road accessibility in the last two decades in Portugal,based on successive National Road Plans, to show the existing contradiction betweenthe principles of decreasing regional inequalities defined therein and the territorialeffects triggered, either through biased expectations of the population, or through theensuing territorial dynamics.
Description: As condições de acessibilidade rodoviária condicionam o desenvolvimento dosterritórios. No entanto, a aparente certeza sobre o sentido positivo dos seus impactosno desenvolvimento tem vindo a ser posta em causa, fragilizando a intervençãopara a desejável sustentabilidade do desenvolvimento dos territórios. Parte-se daleitura sobre a alteração das condições de acessibilidade rodoviária ocorrida nasduas últimas décadas em Portugal, baseada nos sucessivos Planos RodoviáriosNacionais, para se demonstrar a contradição entre os princípios de redução das assimetriasregionais aí definidos e os efeitos territoriais desencadeados, quer atravésdo enviesamento de expectativas nas populações, quer das dinâmicas territoriaisque daí resultam.
Subject: Geografia, Geografia económica e social
Geography, Social and economic geography
URI: http://hdl.handle.net/10216/86031
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
156324.pdf1.6 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons