Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/84875
Author(s): Ana Filipa Pinto Machado Namora Monteiro
Title: O betão armado em Portugal, através dos arquitectos
Issue Date: 2015-11-02
Abstract: This research seeks to analyze and relate all the elements that, in the early twentieth century, influenced and led the Portuguese architects to project architectural work where the concrete has a visual Impact. In the "Introduction" it is intended, as required, to identify the object of study of this work, its aim, explain the methodology used for the composition of this work and, finally, cite key documentary sources for its realization. In this context, this work is divided in two parts. Part 1 it is subordinated to two themes - "Reinforced Concrete in Time" and "The Evolution of Reinforced Concrete from the nineteenth to the twentieth." The first theme is constituted by two chapters, which initially intended to make a note of the first steps towards achieving the concrete being the embryonic source of this material France and England. The second chapter analyzes, individually, the use of reinforced concrete, through foreign pioneers who caught the attention of Portuguese architects. In the second theme, it is developed the third chapter which contextualize the cultural and socio-political landscape of the time, in parallel with the emergence of new architectural ambitions; Here, it is given special attention to the Exposition des Arts Decoratifs et Industriels Moderns, 1925, believed to serve as a hinge point for a new, modern image of Portugal. Part II develops the theme "The Path of Reinforced Concrete in the Portuguese Architects Hands", set in a fourth chapter. Here are four selected architects, Marques da Silva, Cristino da Silva, Cassiano Branco and Pardal Monteiro, from two different generations. Through them and their masterpieces it is verified the way concrete broke out in Portugal and became remarkable, breaking traditions and creating a new form of architectural expression. Finally, some final thoughts are made that claim to list the most important elements discussed in this work.
Description: Esta dissertação procura analisar e relacionar todos os elementos que, no início do século XX, influenciaram e conduziram os arquitetos portugueses a projetarem obras onde o betão armado é afirmado visualmente. Na "Introdução" pretende-se, tal como é requerido, identificar o objeto de estudo desta prova final, o seu objetivo, expor a metodologia utilizada para a composição deste trabalho e, por último, citar as principais fontes documentais para a realização do mesmo. Neste âmbito, este trabalho divide-se em duas partes. A Parte I subordina-se a dois temas - "Betão Armado no Tempo" e "A Passagem do Betão Armado do século XIX para o XX". O primeiro tema constitui-se por dois capítulos, onde inicialmente se pretende fazer um apontamento dos primeiros passos dados até à consecução do betão armado, sendo a fonte embrionária deste material França e Inglaterra. O segundo capítulo analisa, de forma individual, o emprego do betão armado, através de pioneiros estrangeiros que suscitam a atenção dos arquitetos portugueses. No segundo tema, desenvolve-se o terceiro capítulo que contextualiza o panorama cultural e político-social da época, em paralelo com o aparecimento de novas ambições arquitetónicas; aqui, dá-se especial atenção à Exposition des Arts Décoratifs et Industriels Moderns, de 1925, que se acredita servir de ponto de charneira para uma nova e moderna imagem de Portugal. A Parte II desenvolve o tema "O Caminho do Betão Armado nas Mãos dos Arquitetos Portugueses", inserido num quarto capítulo. Aqui selecionam-se quatro arquitetos, Marques da Silva, Cristino da Silva, Cassiano Branco e Pardal Monteiro, de duas gerações diferentes. Através destes e das suas obras verifica-se a forma como o betão armado irrompeu em Portugal e se tornou notável, rompendo tradições e criando uma nova forma de expressão arquitetónica. Por último, são feitas considerações finais que pretendem relacionar os elementos mais importantes aqui abordados.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201543222
URI: https://hdl.handle.net/10216/84875
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
36911.pdfO betão armado em Portugal, através dos arquitectos27.43 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons