Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/84518
Author(s): Ana Beatriz Vieira Martins
Title: O Cemitério em Construção O caso de San Michele in Isola
Issue Date: 2016-03-14
Abstract: The following dissertation aims to study the evolution of the contemporary necropolis. Using David Chipperfield's intervention on San Michele in Isola cemetery - winner of the expansion competition in Venice's cemetery - as object of study, it's intended to demonstrate the architects importance as a key element on the thinking transformation and approach to the subject of death.At first we performed a research on the modifications of the space of death throughout history in an attempt to address their most significant moments. This summary should allow a better understanding of the development of the thought of death and the evolution of cemeteries in the urban context.Following, we studied three examples of funerary architecture we consider extraordinary, based on the concepts of "Garden" in Père-Lachaise, "Landscape" in Finisterre and "Architecture" in San Cataldo. This observation is based on the need of understanding the differences between them and in which way the convergence of their characteristics leads to the formation of "City".San Michele, according to our thinking, can be considered a representation of "City", as it is an independent equipment, as an island, and contains within itself the three concepts above. David Chipperfields' intervention infers the evolution that brings to the contemporary the distinctly neoclassical space.The study of six other proposals made for the competition lies within the critics field. The comparative analysis of several answers to the same problem lead us to identify different approaches while promoting the development of critical thinking in relation to the funerary architecture.In a final reflection we consider that Chipperfields' project is the one that best responds to the problem, as it promotes the balance between the innovation and the respect for the pre-existence.It is, therefore, up to the architect to promote the evolution of the necropolis and, by association, of the social thought on the subject of death.
Description: A presente dissertação procura estudar a evolução do espaço da necrópole na contemporaneidade. Utilizando a intervenção de David Chipperfield no cemitério de San Michele in Isola- vencedora no concurso de ampliação do cemitério de Veneza - como objecto de estudo principal, pretende-se demonstrar a importância do arquitecto como elemento fundamental para a transformação do pensamento e abordagem ao tema da morte.É realizada uma primeira pesquisa sobre as modificações do espaço da morte ao longo da história na tentativa de abordar os seus momentos mais significativos. Este resumo deverá permitir uma melhor compreensão do desenvolvimento do pensamento da morte e da evolução dos cemitérios no contexto urbano.Segue-se o estudo de três exemplos de arquitectura funerária, que consideramos extraordinários, segundo os conceitos de "Jardim" em Père-Lachaise, "Paisagem" em Finisterra e "Arquitectura" em San Cataldo. Esta observação tem por base a necessidade da compreendermos quais as diferenças entre eles e de que forma a convergência das suas características leva à formação de "Cidade".San Michele, no nosso entender, pode ser considerada a representação da Cidade, já que é um equipamento autónomo, enquanto ilha, e encerra em si os três conceitos acima descritos. A intervenção de David Chipperfield infere no recinto marcadamente neoclássico a evolução que o traz para a contemporaneidade.O estudo de outras seis propostas realizadas no âmbito do concurso recai sobre o campo da crítica. A análise comparativa de várias respostas para um mesmo problema levam-nos a identificar diferentes abordagens enquanto promove o desenvolvimento do pensamento crítico em relação à arquitectura funerária.Numa reflexão final consideramos que o projecto de Chipperfield é o que melhor responde ao problema, pelo equilíbrio que promove entre a inovação e o respeito pela pré-existência.Cabe, portanto, ao arquitecto promover a evolução do espaço da necrópole e, por associação, do pensamento social sobre o tema da morte.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201543168
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/84518
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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