Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/82759
Author(s): Rute Morais Peixoto
Title: Arquitectura, corpo e cognição: uma reflexão sobre a experiência perceptiva no arquitectónico
Issue Date: 2015-11-02
Abstract: This dissertation tackles the matter of the perceptual experience within the scope of architecture. Herein is proposed the introduction of the body and the senses as indissociable parts of a system in the architectural discussion and practice. Drawing mainly upon the books The Eyes of the Skin and The Thinking Hand by the architect Juhani Pallasmaa, as well as the writings of other multidisciplinary authors that approach the Phenomenology field in their works, some notes are taken regarding the importance of a multisensory and manual approach to the artistic endeavor. First, the complicity between body and mind is clarified; then, each of our cognitive faculties is presented, emphasizing the tendency to favor sight over the other senses throughout History. Thus, this work seeks to explain the way all senses work together towards our experience of the world. Furthermore, the influence of the human memory in the dynamics of perception is investigated, resorting to Edward Casey's essay Public Memory in Place and Time in order to distinguish its particularities. Moreover, the matter of verbal and body language as essential communicative abilities of the human condition is introduced, highlighting the hand that, given its tactile specialization, becomes the protagonist of the haptic activity in the context of the last chapters of this dissertation. Subsequently, the inferred information is applied to the field of architecture, in a more specific fashion. The impact of the current "visual supremacy" in the creative process is explored, in addition to the role the resulting sensorial unbalance plays in numbing our contact with the world. Focusing on concepts such as time, space, materiality, and image, work methods that promote manual and haptic engagement are suggested, instead of processes that are mediated by machines which, in a way, filter out part of the natural capacity to project the sensorial information we store in our bodies during the existential experience. The purpose of this work is to create awareness about the expressive value of positioning our physicality and perceptual sensitivity in the center of the architectural practice thus enabling the optimization of the creative process.
Description: A presente dissertação aborda a problemática da experiência perceptiva no âmbito da arquitectura, propondo a introdução da temática do corpo e dos sentidos, enquanto componentes indissociáveis de um sistema unitário, na discussão e prática projectuais. Recorrendo, especialmente, aos livros The Eyes of The Skin e The Thinking Hand do arquitecto Juhani Pallasmaa, assim como a outros autores multidisciplinares que abordam a Fenomenologia, são feitos apontamentos relativamente à importância da multissensorialidade e da manualidade no trabalho artístico. Começa-se por clarificar a relação de cumplicidade entre corpo e mente, seguindo-se uma apresentação de cada uma das faculdades cognitivas humanas e do modo como, ao longo da História, se pode verificar uma tendência para privilegiar a visão em detrimento dos restantes sentidos. Assim, procura-se esclarecer a forma como todos estes contribuem, em parceria, para a nossa experiência do mundo. Parte-se, então, para uma investigação sobre o papel da memória humana nas dinâmicas da percepção, distinguindo as suas particularidades com base no ensaio Public Memory in Place and Time de Edward Casey. Paralelamente, introduz-se a questão da linguagem verbal e corporal enquanto habilidades comunicativas essenciais da condição humana, destacando a mão que, dada a sua especialização táctil, se torna na protagonista da actividade háptica no contexto dos tópicos da parte final da dissertação. Ao longo destes últimos, procura-se aplicar a informação exposta e inferida anteriormente a campos mais específicos da arquitectura. Assim, exploram-se as implicações da actual "hegemonia da visão" no processo criativo, bem como a influência do consequente desequilíbrio sensorial que pode potenciar o embrutecimento do nosso contacto com o que nos rodeia. Focando os conceitos de tempo, espaço, materialidade, imagem, entre outros, sugerem-se métodos de trabalho que promovam a execução manual e o nosso envolvimento háptico, em oposição a processos mediados por máquinas que tendem a filtrar a nossa capacidade de "auto-projectar" a informação sensorial que arquivamos no corpo ao longo da nossa experiência existencial. Este trabalho tem o propósito de consciencializar sobre o valor expressivo do posicionamento da nossa fisicalidade e sensibilidade perceptiva no cerne da prática da arquitectura potenciando, assim, a optimização do processo criativo.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201546477
URI: https://hdl.handle.net/10216/82759
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
118922.pdfArquitectura, Corpo e Cognição: uma reflexão sobre a experiência perceptiva no arquitectónico293.11 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons