Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/82729
Author(s): Ana Sofia Cabral Travassos
Title: Valerio Olgiati: Forma Unitária, entre o Peso Monolítico e a Leveza Estrutural
Issue Date: 2013-07-03
Abstract: During the Erasmus program and under the guidance of Valerio Olgiati, there was a confrontation between two clearly distinct projectual strategies - the method of the Oporto School - FAUP, and the one assisted at the Accademia di Architettura di Mendrisio - that despite using the same elemental language of architecture, they are governed by different processes of project's consolidation - either by design or through a mental process. The same comparison sparked a new interest in the second process, carried out by Valerio Olgiati, which aims to create an architecture that acts as a unit, where the constituent parts act upon the whole, culminating in a unitary form that emerges depending on the project's idea inherent in it.The study of this projectual's strategy aims to explore the physical expression of an architecture that is intended to be unitary, taking into account the general premises that support the conceptual process and the contemporary framework of the architect. The expression of an unitary architecture is based on the discipline's self-discourse, contemplating language's elements that only her concerns, essential to become physical and habitable, as it is their propose.Thus, in an architecture that is intended to act as a whole, the space, form and material are revealed as the three instruments that are included in the process's study, where the conscious combination of them, allows to express a relation of inseparability that underlyies the building's character, which is incorporated in an easily identifiable single entity, the dialogue and interdependence of its elements.Between weight's monolithic and lightness's structure reveals itself as the variation of both formal grammars employed by the architect in the generality of the produced works, contemplating intervention scales that differ in their formal, spatial and programmatic's dimension, ending in the same projectual's strategy.The study of the current strategy proves to be important in the perception of the problem associated with the act of designing, in overall control of the object as an built entity that is inherent to the reality which is given to participate, characterized by absent paradigms that allow the individual conscience freedom to create.
Description: No âmbito do programa Erasmus e sob orientação de Valerio Olgiati, assistiu-se a um confronto evidente entre duas estratégias projectuais distintas - o método da Escola do Porto - FAUP, e a assistida na Accademia di Architettura de Mendrisio - que apesar de utilizarem a mesma linguagem elementar da arquitectura, regem-se por diferentes processos de consolidação do projecto - quer através do desenho, quer através de um processo mental. O mesmo confronto despoletou um interesse pelo novo processo, nomeadamente pela estratégia projectual levada a cabo por Valerio Olgiati, que tem como premissa a criação de uma arquitectura que actua como uma unidade, onde as partes constituíntes agem em função do todo, culminando assim numa forma unitária que emerge consoante a realidade, perante a ideia de projecto a ela inerente.O estudo da mesma estratégia projectual visa explorar a expressão física de uma arquitectura que se pretende unitária, tendo em conta as premissas gerais que suportam o processo conceptual e o enquadramento contemporâneo do arquitecto. A expressão de uma arquitectura unitária tem como base o auto-discurso da disciplina, contemplando os elementos da linguagem que só a ela concerne, imprescindíveis para a tornarem física e habitável, tal como é o respectivo proposto. Assim, numa arquitectura que se pretende unitária, a forma o espaço e o material, revelam-se como os três instrumentos que contemplam o processo em estudo, sendo que, a consciente conjugação dos mesmos permite manifestar uma relação de indissociabilidade subjacente ao carácter do edifício, que incorpora numa só entidade facilmente identificável, o diálogo e interdependência dos seus elementos.Entre o peso monolítico e a leveza estrutural revela-se como a variação das duas gramáticas formais empregues pelo arquitecto, perante a generalidade das obras realizadas, contemplando escalas de intervenção que diferem na sua dimensão formal, espacial e programática, rematando assim uma mesma estratégia projectual.O estudo da presente estratégia revela-se importante na percepção do problema associado ao acto de projectar, no controlo geral do objecto enquanto entidade construída inerente à realidade do presente que lhe é dada a intervir, caracterizado por paradigmas ausentes que permitem à individual consciência a liberdade de concepção.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82729
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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