Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/81103
Author(s): Pedro Emanuel Sousa Colaço Leal
Title: Desenhar um romance - projecto do Centro de Enoturismo para a Quinta da Aveleda, Penafiel
Issue Date: 2015-11-05
Abstract: The Wine Tourism Center Project for Quinta da Aveleda directed this research tothe study of drawing. This tool was essential for the architecture design processand is the subject of this dissertation.The research is divided into two parts: irstly, the theoretical inquiry creates thebasis for the analysis of the process design achieved during the Wine TourismCenter project. Secondly, the data structured in instances assigns clarity and rigorto architectural deisgn issues arising from the drawing process. The drawing experienceresulted in looking for the underlying drawing method. Drawing is thearchitectural gestation.In its turn, in the dissertation, drawing is interpreted as a spatial experience andas a simulation of reality. Bether said it is a way of thinking and it´s where we seethe project reasoning. In this context, the morphological variety of the drawingpromotes the debate of several design themes that are interpreted by drawing inthree instances:In the Perceptual Instance issues of space, scale, program and site produceanalysis drawing. In the second instance of architectural design, the ConceptualInstance, the study of form results in persistent and abstract drawings. In the lastinstance, Operational Instance, the drawing communicate te project others.In short, drawing, is the thought of an idea that later materializes itself in the construction.In this context, this visual tool's main feature is its agile and spontaneousway in translating ideas. Drawing is the materialization of reasoning.
Description: O Projeto do Centro de Enoturismo para a Quinta da Aveleda direcionou a presenteinvestigação para o estudo do desenho. Esta ferramenta foi essencial para oprojeto e é o tema da presente dissertação.A investigação estrutura-se em duas partes: num primeiro momento, a pesquisa te-órica criou as bases para a análise do processo desenhado realizado no decurso doprojeto do Centro de Enoturismo. Na segunda parte, a estruturação dos dados emInstâncias atribuem clareza e rigor aos temas de projeto decorrentes do processoprojetual. A experiência desenhada resultou na procura de um método de projeto.O desenho é a gestação arquitetónica.Por sua vez, o desenho é interpretado na dissertação como uma experiência espaciale de simulação da realidade. Ou melhor, é um modo de pensar e é nele queobservamos o raciocínio do projeto. Neste contexto, a variedade morfológica doprocesso desenhado promove nas três Instâncias o debate dos vários temas deprojeto que são interpretados pelo desenho:Na Instância Perceptiva os temas de espaço, escala, programa e sítio produzemdesenhos de análise. Na segunda instância de projeto, Instância Conceptual, oestudo da forma resulta em desenhos persistentes e abstratos. Na última instância,Instância Operativa, os desenhos comunicam a outrem o projeto.Em suma, o desenho, constitui o pensamento de uma ideia que depois se materializaem construção. Neste contexto, esta ferramente visual tem como principalcaracterística a sua maneira ágil e espontânea em traduzir ideias. O desenho é amaterialização de raciocínios.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201546035
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/81103
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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