Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/80897
Author(s): Sandra Rafaela Alves Rocha Pinto
Title: Representações. Arquitectura e Cinema. Documentário e Ficção
Issue Date: 2015-11-06
Abstract: The free and dynamic context which to architecture, as an artistic way of creation, is inherent, contributes to unceasing exploration of its boundaries and possible meetings with other subjects, which contributes to its theories and ways of apprehension. The following thesis makes a critic observation of the way that documental and fictional cinema are used to represent architecture. Despite both cinematographic genres include this discipline in their contents, ever since the beginning of cinema, its conception as one of the themes or the principal theme of the narratives has been, essentially, assumed by the documentary. The Ruptura Silenciosa project is the most recent exception to that drift. The work has been divided in two parts. The first one is an encounter between architecture and cinema throughout history and the second one makes a critic analysis of the limits between cinematographic genres, which subdivides itself in two actions - the disjunction and the junction. From the recovery of a vast group of documental and fictional films, produced by architects and filmmakers, where architecture goes through the main motives of the narrative, ten films have been selected. As study cases, they were being subdivided by the documentary and fiction concepts, which justified the inclusion of the hybrid one. As a result of these practices, it was pretended to create a large web of understandings, which consider the documentary and fiction film as possible ways to represent architecture.
Description: O contexto livre e dinâmico que à arquitectura, enquanto forma de criação artística está inerente, contribui para a incessante exploração dos seus limites e possíveis encontros com outros domínios, que contribuem para as suas teorias e formas de apreensão. A presente Prova de Dissertação observa criticamente a forma como o cinema documental e ficcional são utilizados para representar a arquitectura. Apesar de ambos os géneros cinematográficos incluírem a disciplina nos seus conteúdos, desde o início da prática do cinema, a sua concepção como um dos temas ou principal tema das narrativas tem sido, essencialmente, assumida pelo documentário. O projecto Ruptura Silenciosa é a mais recente excepção a essa tendência. O trabalho foi dividido em duas partes. A primeira é um encontro entre a arquitectura e o cinema ao longo da história e a segunda, uma análise crítica dos limites entre os géneros cinematográficos, que se subdivide em duas acções - a disjunção e a junção. Da recolha de um conjunto amplo de filmes documentais e ficcionais, da autoria de arquitectos e cineastas, em que a arquitectura passa pelos intuitos principais da narrativa, foi feita uma selecção de dez filmes que, enquanto casos de estudo, se foram subdividindo pelos conceitos documentário e ficção, e justificaram a inclusão do conceito híbridos. Como resultado destas práticas, pretendeu-se a criação de uma malha ampla de entendimentos, que consideram o cinema documental e ficcional como possíveis formas de representar a arquitectura.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201546507
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/80897
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
36892.pdfRepresentações. Arquitectura e Cinema. Documentário e Ficção42.59 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons