Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/80396
Author(s): Cristina do Amaral Tavares Proença Alegria
Title: O Modernismo na Arquitectura e na Arquitectura Paisagista em Portugal. projectos conjuntos, ideias, contextos, formas.
Issue Date: 2012-11-05
Abstract: Since the beginning of the humankind, "the place" has had a special meaning and has always implied a relationship with the landscape, thus transforming it. As Landscape Architecture is a discipline that works with landscape and nature as primordial elements, its connection with Architecture is understandable, since the interference of both modifies the scenery giving it new meanings. Humanized landscape is the final objective of Landscape Architecture, which tries its best to serve man and re-establish the balance of the ecological system. Both disciplines have a projectual character and work with space, as the priority element, with the purpose of serving society. For the above referred, the present dissertation has as its first goal a reflection on the relationship between Architecture and Landscape Architecture, in a specific period, the Modernism in Portugal. During this length of time, both disciplines shared the same ideology, in spite of applying it in different ways, and consequently there is a huge variety of common projects. For this investigation, four case studies were chosen according to different architectural typologies, pointing out their affinity with the surrounding space, which is, itself, different in each studied case. The first chapters focus on a general content, the place of both arts in History and the consequent contextualization of the four chosen case studies, far from pretending to re-write what has already been studied by historians or by architects, the aim is to contribute to an attentive, concise reflection on the two disciplines. By studying these examples, it becomes clear that all these projects innovated not only the relation building/landscape, which reflect the principles of the International Modernism (the so-called "Quarter on pilotis"and Caloust Gulbenkian Foundation) but also the constructions deeply associated with nationalism imposed during the New-State regime (National Stadium and the Sacor workers´Quarter), two moments that characterize national modernist production. These case studies also emphasize the importance of ecological structures in a town, both at a public, or half-public and private levels, as the well-known kitchen gardens in Sacor Quarter. The present research accentuates both the importance of a sensible use of natural territorial resources so that they could contribute to design the landscape and the introduction of new challenges arisen from a new life style in that historical period, which enabled a wide range of experiments. "The landscape architect has to coordinate scientists´ activity and indicate them the sort of information he needs, and afterwards conceive and order space so that everybody can have its own placeplants, birds, men and the sea!"( Cabral, 1978). The very same occurs with Architecture, which has to articulate its activity with other areas in order that man can feel happy and part of the territory.
Description: Desde os primórdios do aparecimento do Homem que o lugar tem um significado especial e implica a sua relação com a paisagem, transformando-a. Sendo a Arquitectura Paisagista uma disciplina que trabalha com a paisagem e a natureza como elementos primordiais, é compreensível a sua ligação com a Arquitectura, pois é a intervenção de ambas que modifica a paisagem dando-lhe novos significados. A paisagem humanizada é o objectivo final da Arquitectura Paisagista que procura servir o Homem da melhor maneira e restabelecer o equilíbrio do sistema ecológico. As duas disciplinas têm um caracter projectual e trabalham com o espaço como elemento prioritário, colocando-se ao serviço da sociedade. Sendo assim, a presente dissertação de mestrado tem como objectivo a reflexão sobre o tema da relação entre a Arquitectura e a Arquitectura Paisagista, num período específico, o Modernismo em Portugal. Neste período ambas as disciplinas partilham uma ideologia comum, aplicada de maneiras diferentes, dai a grande variedade de projectos conjuntos presenciados. Para esta investigação, escolheram-se quatro casos de estudo cujo critério de selecção se baseou na escolha de diferentes tipologias arquitectónicas, mostrando a sua relação com o espaço envolvente, que é também ele diferente consoante as tipologias. Abordando nos primeiros capítulos um conteúdo mais geral, o enquadramento de ambas as artes na Historia e a contextualização dos casos de estudo escolhidos, não se pretende com isto relatar o que já foi estudado por historiadores ou arquitectos mas sim contribuir para uma observação mais atenta e concisa das duas disciplinas. Ao estudar estes exemplos, constata-se que todos estes projectos apresentam inovações ao nível da relação entre edifício e paisagem mostrando que isto foi conseguido quer em edifícios que espelham os princípios do modernismo internacional (Bairro das Estacas e Fundação Calouste Gulbenkian) quer em edifícios mais conotados com o nacionalismo imposto pelo regime do Estado-Novo (Estádio Nacional e Bairro operário da Sacor), momentos que caracterizam a produção nacional modernista. Estes casos de estudo mostram ainda a importância das estruturas ecológicas na cidade, a um nível publico, semi-público e até privado, como é o caso das hortas do Bairro da Sacor. Com esta pesquisa salienta-se também a importância da correcta utilização dos recursos naturais do território para a organização paisagística do mesmo, e a introdução de novos desafios advindos de um novo estilo de vida que se fazia sentir neste período, possibilitando um grande campo de experimentação. "O Arquitecto Paisagista tem que coordenar a actividade dos cientistas e indicar-lhes o tipo de informação de que necessita, e depois conceber e ordenar o espaço de forma a que todos tenham o seu lugar - as plantas, as aves, os homens e o mar!" (Cabral, 1978) O mesmo se passa com a Arquitectura, que tem que coordenar a sua actividade com outras áreas, criando condições para que o Homem se sinta bem e integrado no território.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
URI: https://hdl.handle.net/10216/80396
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
23585.pdfO Modernismo na Arquitectura e na Arquitectura Paisagista em Portugal. projectos conjuntos, ideias, contextos, formas.198.81 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons