Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/80350
Author(s): Maria João Trigo Santana
Title: As préexistências na Obra de Eduardo Souto de Moura: o Mercado Municipal de Braga.
Issue Date: 2013-11-08
Abstract: The analysis of Eduardo Souto de Moura's work, proven vast and diverse,allows one to recognize how the respect for the history, the place and thepreexistence has a constant presence throughout his architectural path. To thearchitect, the place to intervene has data attached that defines and characterizesit, it is never an empty space free of preexistences and meanings. Souto deMoura finds in the place and its characteristics the guidelines for a coalescing,conscientious and responsible intervention and he does not see them asrestrictions to the architecture but, instead, as the starting point for the creativeprocess.To understand how this belief influences all his projects, it is importantto observe which antecedents played a key role in his training and in hisunderstanding of these issues. The observation of how the architect tacklesthese themes in some of his works becomes also relevant to understand hisunderstanding of the history, the specificity of each place and the preexistenceas indispensable instruments required to design the project. Although thecircumstances are always distinct from work to work, and consequently alsothe strategies adopted, it is possible to verify the existence of commonalitiesbetween them that reflect how Souto de Moura understands the preexistence.The Braga Municipal Market and its subsequent renovations constitute a workcrowding various interventions with different approaches to the preexistence.Their study demonstrates that Eduardo Souto de Moura sees the preexistencesas inseparable elements of the designing process, assuming them and theplace as operative matter that can be manipulated in order to achieve cohesivearchitectural solutions.
Description: A observação da obra de Eduardo Souto de Moura, comprovadamente vastae diversificada, permite verificar como o respeito pela história, pelo lugar e pelaspreexistências constitui uma presença constante ao longo de todo o seu percursoarquitectónico. Para o arquitecto, o lugar a intervir detém sempre dados a eleinerentes que o definem e caracterizam, nunca se trata de um contexto vazioisento de significações e preexistências a ele associadas. Souto de Moura encontrano lugar e nas suas características as directrizes para uma intervenção coadunada,consciente e responsável, não entendendo que estes factores restringem aarquitectura mas pelo contrário são o ponto de partida para o processo criativo.Para entender de que forma esta convicção influencia todos os seus projectos,é importante verificar quais os antecedentes próximos que tiveram um papelpreponderante na sua formação e no seu entendimento sobre estas questões. Aobservação do modo como o arquitecto aborda estes temas em algumas das suasobras torna-se igualmente pertinente para compreender o seu entendimento da ahistória, da especificidade de cada lugar e das preexistências como instrumentos ematéria de projecto indispensáveis ao acto projectual. Apesar de as circunstânciasserem sempre distintas de obra para obra e, consequentemente, também asestratégias adoptadas, é possível verificar a existência de aspectos comuns entreeles que refletem o modo como Souto de Moura encara as preexistências.O Mercado Municipal de Braga e as suas posteriores remodelações constituemuma obra que aglomera várias intervenções com diferentes abordagens àspreexistências. O seu estudo permite compreender que para Eduardo Souto deMoura as preexistências são elementos indissociáveis do processo de projecto,apropriando-se delas e do lugar como matéria de projecto operativa susceptívelde manipulação a favor da coesão das soluções arquitectónicas pretendidas.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201545497
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/80350
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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