Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/80256
Author(s): Sandra Raquel Abreu Boloto
Title: RCR Arquitectes: Essências Atmosféricas, entre a Abstração Poética e a Autenticidade Geométrica.
Issue Date: 2012-07-20
Abstract: As the fundamental premise of the proposal to obtain the Integrated Master Degree inArchitecture, it was considered an enormous interest expressed in the language and aesthetics ofa growing architecture studio - RCR ARQUITECTES - wich consolidated the opportunity to deepenthe knowledge about that subject and to contribute to its recognition and subsequent study withinthe Portuguese academic class.Given the pressing demand to examine, experience, feel and convey into words the selectedtheme, it was established, as a researcher, the horizon/project of visiting all the infrastructuresbuilt by this studio in order to obtain a more complete and genuine knowledge, through directobservation of the context and its architecture, including a visit to the actual place of work and directcontact with the concerning architects. The photographic reports were taken as a fundamentalelement to better illustrate and communicate the observed and lived experience, enabling a moreprecise and unique narration from those works, by exploiting the mutual contribution betweenthese two creation worlds: Architecture and Photography.During the development of the research there were felt, however, other needs, namely thegrounding, the substantiation of the adopted aesthetic philosophy and the resulting architecturallanguage. This way, a study plan focused on understanding and mapping, above all, its creativegenesis and how it is defined and developed. It was intended to also contextualize the origins of thestudio: the individual and collective biographic route of the architects; the critical view (externaland internal) and the creative process in which they are supported (ideological philosophy andworking method).Their architecture excludes the superfluous to try to uncover the essential, the authentic,defining and basing themselves in the initial (philosophic, objective, imagistic) concept of theobject/work to produce, where the use of abstraction tries to capture its formal essence, producinga truly unique atmospheric and sensorial feeling.
Description: Tomou-se como premissa basilar desta proposta para a obtenção do Mestrado Integradoem Arquitectura, um enorme interesse manifestado na linguagem e estética de um atelier dearquitectura em expansão - RCR ARQUITECTES - consolidando, deste modo, a oportunidade deaprofundar o conhecimento sobre o mesmo e contribuir para o seu reconhecimento e consequenteestudo dentro da classe académica portuguesa.Perante a premente procura de analisar, viver, sentir e transmitir em palavras o temaseleccionado, foi estabelecido o horizonte/projecto, enquanto investigadora, de visitar todas asobras construídas deste atelier, de modo a obter um conhecimento mais completo e genuíno,através da observação directa do contexto e da obra, incluindo a visita ao atelier e contacto directocom os arquitectos. As reportagens fotográficas tomaram-se como elemento fundamental paramelhor ilustrar e comunicar a experiência observada e vivida, possibilitando a narratividadesingular e mais precisa das obras, explorando a contribuição mútua entre estes dois mundos decriação: Arquitectura e Fotografia.Durante o desenvolvimento da investigação sentiram-se contudo, outras necessidades,nomeadamente a fundamentação da filosofia estética adoptada e da consequente linguagemarquitectónica. Desenvolveu-se assim, um plano de estudo focado em compreender e cartografar,acima de tudo, a sua génese criativa e o modo como esta se desenvolve e define. Pretendeuseinclusive contextualizar as origens do atelier: o percurso biográfico individual e colectivo dosarquitectos; a visão crítica (externa e interna) e o processo criativo em que se sustentam (filosofiaideológica e método de trabalho).A sua arquitectura exclui o supérfluo para tentar desvelar o essencial, o autêntico, definindoe fundando-se no conceito inicial (filosófico, objectivo, imagético) do objecto/obra a produzir, ondeo recurso à abstracção procura captar a sua essência formal, produzindo um sentido atmosféricoe sensorial verdadeiramente singular.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/80256
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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