Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/80211
Author(s): Sara Filipa Teixeira Pinto
Title: Hitchcock e a arquitectura
Issue Date: 2012-11-07
Abstract: How does architecture contribute to the films of Alfred Hitchcock? And how do thespaces that he designs and films help in creating the atmospheres that made his moviesfamous?This paper proposes a reflection on cinema's architecture, basing itself on Hitchcock'sfilmography.Gaston Bachelard, in La Poétique de l'Espace , said that the most precious benefactionof the house is that it accommodates dreaming, protects the dreamer, and allows us todream in peace. However, this safety of the house and the home was something thatHitchcock enjoyed to subvert. To really get in touch with the viewers most primitiveemotions, like fear itself, he thought it would be more effective to invert what we wouldusually consider a safe place. It is said that Hitchcock liked to play the public's emotionslike the keys of an organ, but what is interesting is to try to understand how the filmmakerused filmed space and lighting in order to indeed manipulate the human psyque.How did Hitchcock influence the perception of space and of certain architecturalelements as well as their symbolic meanings? The bathroom, the tub, and the showercurtain, were never the same after Psycho , nor motels as frightening. Church towers havenever been as vertiginous as in Vertigo , or the windows as indiscreet as in Rear Window .
Description: Qual é o contributo da arquitectura no cinema de Alfred Hitchcock? E como é que estecriou e filmou os espaços nos seus cenários de forma a gerar determinadas atmosferas eprovocar emoções fortes?Esta prova de dissertação propõe uma reflexão sobre a arquitectura do cinema, tendocomo campo de estudo a filmografia de Alfred Hithcock.Gaston Bachelard, em La Poétique de l'Espace , dizia que o maior benefício da casaera esta acomodar os sonhos, proteger o sonhador e permitir sonhar em paz. Mas esta"paz do lar" que Bachelar refere, era algo que Hitchcock gostava de contrariar nos seusfilmes. Para realmente conseguir tocar nas emoções mais primitivas do espectador, comoo medo, o realizador considerava que seria mais eficaz se subvertesse aquilo que normalmenteconsideraríamos lugares seguros. Hitchcock gostava, de facto, de manipularas emoções do espectador como se fossem teclas de um orgão e, soube usar o espaço, ailuminação e a filmagem para conseguir esta manipulação da psique humana.É importante colocar a questão de como Hitchcock influenciou a percepção dos espaçose de determinados elementos arquitectónicos assim como os significados simbólicosque estes possam ter adquirido. A casa de banho, a banheira, e a cortina de banho, nuncamais foram os mesmos depois de Psycho, nem os moteis envolvidos numa atmosfera tãoassustadora. As torres das igrejas nunca foram tão vertiginosas como em Vertigo , nem asjanelas tão indiscretas como em Rear Window.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/80211
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
23609.pdfHitchcock e a arquitectura21.36 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons