Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/80128
Author(s): Alves, Luís Alberto Marques
Ribeiro, Cláudia Sofia Pinto
Oliveira, Renato
Moreira, Laura Castro
Title: Ideias de alunos sobre o "seu" passado doloroso a Guerra Colonial Portuguesa
Issue Date: 2012
Abstract: When one mentions identity, European conscientiousness, tolerance, civic intervention, soli-darity... History is requested to perform a predominantly social role and function. On the oth-er hand, when one asks to the European youth about the significance of History, we can see in their responses the "valorisation of History as a source of learning" and the respect for the monumentality of the past. The project that we are presenting, "Enseigner les passés doulou-reux en Europe", has the clear purpose of avoiding forgetfulness, bring historic density that guarantees the correct knowledge of the past, provide the students with critical competences to assume the responsibilities of the "memory duties". The focus of this research is to try to understand how young people think about the question of the historic reparation as, for in-stance, ponder about the justification, viability, motives and effects of the reparation of historic injustice. These reflections are an important window to the historic conscientiousness of young people: by observing how they think about the matter of historic reparation, we can see how they conceive the limits of individual and collective responsibility and also the moral responsibility of the State and its citizens.
Description: Quando se fala de identidade, de consciência europeia, de tolerância, de intervenção cívica, de solidariedade,... a História é requisitada para desempenhar um papel e uma função marcada-mente sociais. Por outro lado, quando se questionam os jovens europeus sobre o significado da História, vislumbram-se nas suas respostas a "valorização da História como fonte de a-prendizagem" e o respeito pela monumentalidade do passado. O projeto que aqui apresenta-mos, "Enseigner les passés douloureux en Europe", tem o objetivo claro de evitar o esqueci-mento, trazer a densidade histórica que garanta o correto conhecimento do passado, dotar os alunos de competências críticas para assumirem as responsabilidades dos "deveres da memó-ria". O foco desta pesquisa é tentar perceber como os jovens refletem a questão da reparação histórica como, por exemplo, pensar sobre a justificação, viabilidade, motivos e efeitos de reparação de injustiças históricas. Estas reflexões são uma importante janela para a consciên-cia histórica dos jovens: ao observarmos como refletem sobre a questão da reparação históri-ca, podemos ver como concebem os limites da responsabilidade individual e coletiva e a res-ponsabilidade moral do Estado e dos seus cidadãos.
Subject: Humanidades, Humanidades
Humanities, Humanities
Scientific areas: Humanidades
Humanities
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/80128
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
77398.pdf328.98 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons