Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/80011
Author(s): Mar'yana Kovalchuk
Title: Ordem e caos em Arquitectura
Issue Date: 2015-07-23
Abstract: During studies in Architecture, through both practice and theory, we learn about architecture, its importance and many ways it is related to human life. Of course there are always many uncertainties about process and creation of an architectural project. This way, I would like to take an opportunity presented by thesis, to develop an idea based on the dichotomy between two opposite, yet completely related concepts: order/chaos. The main goal of this thesis is to understand how order and chaos can function in contemporary architecture, how can they apply to the project process and, on the other hand, how they reflect on spatial perception of a human being. The investigation begins with studying and understanding the evolution of etymology of order and chaos throughout different stages and contexts: scientific, philosophical, architectural. According to a point of view of geometry, order and chaos are the basic components of the composition of architectural and urban structures. Yet, from the point of view of spatial perception, other definitions can be applied as those related existential space and sociology. Order, positivist per se, has been the main paradigm of universal and also architectural thinking: "There where is born the order, is born well-being" as Le Corbusier summarized. Though known by its negativist overtone, in the last century, the concept of chaos has been taking on a new character. According to recent discoveries in science such as complexity theories, chaos theory and catastrophe theory are now the major influence on our view of Universe. Complexity theories create other concepts, such as multiplicity, unpredictability, fractals, fold and rhizome, etc. The aim is to understand and explain how these theories have influenced our thinking and especially how they can be applied in a process related to architecture. It is to take into account how some contemporary architects and architecture theorists have been trying to apply them to their practice. In order to discuss these new aspects and abilities of contemporary architecture, many of its flaws and problems, the final section of this thesis will concentrate on analysis based on selected cases related to projects designed and planned by architects and other cases, where architecture is self-organized.
Description: Ao longo da frequência do curso, através da prática e teoria, aprendemos a importância da arquitectura e sua relação com a vida. Defrontamo-nos também com o processo criativo e as respectivas fases do projecto arquitectónico. No âmbito da última actividade académica, procurou-se desenvolver uma dissertação sobre a dicotomia entre dois conceitos opostos, mas relacionados - ordem/caos. O objectivo principal da presente dissertação é perceber como as ideias de ordem e caos surgem na arquitectura contemporânea, como com estes conceitos se pode lidar num processo projectual, e, por outro lado, como podem ser percepcionados pelo homem. A nossa pesquisa partiu de definição e estudo da etimologia dos conceitos de ordem e caos, a fim de compreender a sua evolução em vários contextos (científico, filosófico, arquitectónico). Desde logo, sob o ponto de vista de geometria, os conceitos de ordem e caos podem ser entendidos como componentes básicas que definem a composição e estruturas arquitectónicas ou urbanas. Já do ponto de vista da percepção espacial, associam-se a fenómenos mais relacionados com o espaço existencial e a sociologia. Positivista, per se, a ideia de ordem tem constituído o paradigma principal do pensamento universal e arquitectónico: "Onde nasce a ordem nasce o bém- estar" afirmou Le Corbusier. Pelo contrário, a ideia de caos sustenta frequentemente um entendimento negativo e depreciativo. No entanto, devido aos avanços da ciência, tal como novas teorias da complexidade que lidam com a percepção do Universo, o paradigma tem vindo a mudar. Por sua vez, os conceitos de ordem e caos têm vindo a ganhar um caracter diferente. Decorrentes das teorias da complexidade (teoria do caos, teoria da catástrofe, etc) surgem outros conceitos como multiplicidade, imprevisibilidade, fractais, dobra, rizoma e afins. Nesta dissertação procura-se compreender e discutir como estes conceitos podem ser aplicados em processos relacionados com a arquitectura. De facto, alguns arquitectos contemporâneos e outros agentes envolvidos no campo da arquitectura têm experimentado aplicar estes conceitos na sua prática. Pretendendo discutir estas novas facetas e capacidades da arquitectura contemporânea, bem como os seus problemas, a parte final da dissertação concentra-se na análise de vários casos de estudo, projectos feitos por arquitectos e outros casos, onde a arquitectura é auto-organizada.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201545764
URI: https://hdl.handle.net/10216/80011
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
36269.pdfOrdem e caos em Arquitectura41.74 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons