Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/79877
Author(s): Inês Santana de Oliveira
Title: Por uma consciência de época moderna
Issue Date: 2014-12-09
Abstract: Although, on the overall, modernism aimed towards breaking with tradition and historicity, not all modern architects approached History the same way. This issue was addressed by Mies van der Rohe in a conference in 1928, when he distinguished three different standpoints amidst early modern architects, namely those who despised historical references, those who devotedly followed tradition and those who stood in between, pursuing a balance between the historical link and modern ideas. Their differentiating factor, attitude towards History, was linked with a general concern on being 'zeitgemäß', acting under a 'consciousness of the age', and was object of struggle and segregation within the modernist panorama.Early modern architects Walter Gropius and Mies van der Rohe share very similar backgrounds, as their lives and careers coincide in many circumstances.Their paths crossed as early as 1908, when both joined Peter Behrens's office. During their training years with Behrens, Gropius and Mies were significantly influenced by classical ideals, as at that time Behrens worked under a neoclassic influence, getting to know the work of architects like Schinkel, who eventually came to play an essential role through the development of their ideas.Despite recurrent overlapping of the paths of these two architects, as their both mingled with the same groups,participated on the Bauhaus Exhibition in 1923, worked on the Weissenhof in 1927, were directors at the Bauhaus at different moments and decided to emigrate to the USA in 1937, Gropius and Mies developed quite different perspectives on architecture and construction over time, namely when it comes to the role of history.Awareness of the common historical influence both received in their training years, namely classical, raises interest on its possible repercussion over the careers of both architects and, at the same time, on their position among the three groups set by Mies and its development over time. The study of their theories and buildings and its evolution shall clarify their perspectives at each moment and help understanding their ideas towards history and placing them within the modernist frame, furthermore helping to understand if and how they played a role on the dissemination of these historical ideas within the modern movement, whether conscious or unconsciously.
Description: Embora, de forma generalista, o Moderno tenha surgido com o objectivo de romper com a tradição e historicismos, nem todos os arquitectos modernos partilhavam a mesma perspectiva no que toca ao papel da História. Este tema foi exposto por Mies van der Rohe numa conferência em 1928, em que este distinguiu três posições diferentes entre os arquitectos do início do período, essencialmente, um grupo que rejeitava as influências históricas, outro grupo que se baseava ainda na tradição e um último que incluía aqueles que se situavam no intermédio, procurando um equilíbrio entre a história e as novas ideias. O factor que os diferencia, a atitude face à História, estava ligado a uma preocupação generalizada em ser zeitgemäß, agir conforme uma consciência de Época, e foi objecto de conflito e segregação dentro do movimento moderno.Walter Gropius e Mies van der Rohe, arquitectos do início do movimento, partilham percursos semelhantes, uma vez que as suas vidas coincidem em várias circunstâncias. Cruzaram-se pela primeira vez em 1908, quando ambos começaram a trabalhar no atelier de Peter Behrens. Durante os seus anos de treino com Behrens, Gropius e Mies foram significativamente influenciados por ideais clássicos, uma vez que o atelier funcionava então sob uma influência neoclássica, vindo a conhecer a obra de arquitectos como Schinkel, que viria eventualmente a ter um papel determinante no desenvolvimento das suas ideias. Apesar da intersecção recorrente das carreiras destes dois arquitectos - ambos fizeram simultaneamente parte de vários grupos, participaram na Exposição da Bauhaus em 1923, trabalharam no Weissenhof em 1927, foram directores da Bauhaus em alturas diferentes e decidiram emigrar para os EUA em 1937 - Gropius e Mies desenvolveram opiniões bastante diferentes em arquitectura e construção ao longo do tempo, particularmente no que toca ao papel da História.A consciência da influência histórica comum, nomeadamente clássica, adquirida durante os anos no escritório de Behrens, desperta o interesse na sua possível repercussão ao longo das carreiras de ambos os arquitectos, bem como na sua posição dentro dos três grupos definidos por Mies ao longo do tempo. O estudo das suas teorias e projectos e a sua evolução virá clarificar as suas perspectivas a cada momento e ajudar a perceber as suas ideias relativamente à História, enquadrando-as no contexto do Moderno, ajudando para além disso a compreender se e de que forma estes arquitectos foram mediadores da tradição clássica dentro do movimento moderno, quer deliberadamente, quer não.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201544490
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/79877
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
36131.pdfPor uma consciência de época moderna138.52 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons