Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/75481
Author(s): João Teixeira Lopes
Lígia Ferro
Paula Guerra
Pedro Bóia
Title: Mulheres e Identidades de Género nas (sub)culturas de música electrónica
Issue Date: 2008
Abstract: This study examines, from an ethnographical point of view, the gender identity constructions of women in the (sub)cultures juveniles linked to electronic dance music (drum'n'bass, trance and house) at the Porto and, less consistently, in other locations in North of Portugal. Discuss concepts such as 'subcultures', 'post-subcultures' and 'club cultures', being essentially the perspective adopted, the intention of establishing connections between the specific contexts of (sub)cultures club and social structures in terms of the implications of gender and social class. It is essential to consider the intersections of gender with other variables such as social class factors and specific targeting of their own (sub)cultures club. Characteristics of the scenes (sub)cultural interactions and styles, have been analyzed in terms of their implications in terms of gender (in interaction with other variables). Considering the genre in a relational perspective tries to understand: the experience of women in these (sub)culture club, the roles they assume on the inside (visible and/or invisibility); subcultural capital structures and their implications in terms of gender ; the implications of clubbing to women in terms of social control, autonomy, sexuality and drug use, their perception and experience of risk (associated with violence, sexuality and drug use). The methodological eclecticism oversees research and is palpable in the social use of photography and in conducting semi-directive and depth interviews.
Description: Este estudo analisa, de um ponto de vista etnográfico, as construções identitárias de género das mulheres nas (sub)culturas juvenis ligadas à música electrónica de dança (drum'n'bass, trance e house) no Porto e, menos sistematicamente, noutras localidades do Norte de Portugal. Debatem-se conceitos como 'subculturas', 'pós-subculturas' e 'culturas club', sendo essencial, na perspectiva adoptada, a intenção de estabelecer conexões entre os contextos específicos das (sub)culturas club e as estruturas sociais mais abrangentes, em termos das implicações de género e da classe social. É fundamental considerar as intersecções do género com outras variáveis, tais como classe social e com factores de segmentação específicos das próprias (sub)culturas club. Características das cenas (sub)culturais, as interacções e os estilos, são alvo de análise, em termos das suas implicações ao nível do género (em intersecção com outras variáveis). Considerando o género numa perspectiva relacional tenta-se compreender: a experiência das mulheres nestas (sub)culturas club; os papéis que assumem no seu interior (visibilidade e/ou invisibilidade); as estruturas de capital subcultural e as implicações destas ao nível do género; as implicações do clubbing, para as mulheres, em termos de controlo social, de autonomia, da sexualidade e do uso de drogas; a sua percepção e vivência do risco (relacionado com a "violência", a sexualidade e o consumo de drogas). O ecletismo metodológico dirige a pesquisa e torna-se palpável no uso da fotografia social e na realização de entrevistas semi-directivas e em profundidade.
Subject: Sociologia, Comportamento societal, Antropologia, Artes do espectáculo, Sociologia
Sociology, Societal behaviour, Anthropology, Performing arts, Sociology
Scientific areas: Ciências sociais::Sociologia
Social sciences::Sociology
URI: https://hdl.handle.net/10216/75481
Source: VI Congresso Português de Sociologia: Mundos Sociais: Saberes e Práticas
Document Type: Artigo em Livro de Atas de Conferência Nacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Livro de Atas de Conferência Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
75435.pdf342.84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons