Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/155512
Author(s): João Francisco Lucas Marques Silva
Title: Sincronização em Educação Física: Conectando a formação do professor e as necessidades emergentes dos seus alunos
Issue Date: 2023-10-12
Abstract: The professional school placement is the last stage of the Master Degree in Teaching Physical Education in Basic and Secondary School System, by the Faculty of Sport of University of Porto. The second year was fundamental for the professional development and growth of the present preservice teacher, without this experience the first year didn't make any sense. Throughout this school year, I developed my social skills, experienced fundamentals for my own development, learn new pedagogies and learn to create myself as a teacher, where I developed my own philosophy and optimized the students' learnings. The following report demonstrate all my efforts during the school year, and the path that I followed to training and educate young students. This year, I've learned and implemented new teaching strategies, with simultaneous tasks, working levels, applying students centered approaches models, developing students' autonomy directing them towards their goals and ideologies. Physical Education it's crucial for students' development but also for my development as a teacher, because during this year new challenges arose which made me think about the school subject. The thoughts about students as a specific individual was the crucial point during the year, because of the I felt the need to study the influence of working levels to increase the students' involvement and participation in the classes. Finally, the conclusion it's not a common conclusion because the process it's not ended, it's just the start of journey that must be continuously reflexive.
Description: O Estágio Profissional assume-se como a última etapa do Mestrado de Ensino de Educação Física nos Ensinos Básicos e Secundário, da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Este segundo ano foi fundamental para o meu desenvolvimento e crescimento profissional, sem esta experiência o primeiro ano não fazia sentido. Durante todo o ano letivo, desenvolvi capacidades sociais, vivenciei experiências que acredito serem fundamentais para o meu desenvolvimento, aprendi novas formas de pedagogia, e aprendi a criar-me enquanto professor, desenvolvendo a minha própria filosofia, otimizando as aprendizagens dos alunos. O presente relatório, demonstra todo o meu empenho ao longo do ano letivo, e o caminho que segui para formar e educar jovens alunos. Este ano, aprendi e implementei novas estratégias de ensino, com tarefas em simultâneo, trabalho por níveis, aplicação de modelos de ensino centrados nos alunos, e a aprendi a desenvolver um pensamento e autonomia nos alunos, direcionando os mesmos para os seus objetivos e as suas ideologias. A Educação Física é fundamental para o desenvolvimento dos alunos, mas também o foi para o meu desenvolvimento enquanto professor, pois durante todo o ano foram surgindo novos desafios que me fizeram pensar e refletir sobre a disciplina. A individualidade de cada aluno tornou-se um ponto capital ao longo do ano, e assim senti necessidade de complementar o relatório de estágio, com um estudo sobre a influência da aplicação do ensino por níveis para o aumento do envolvimento e participação dos alunos na aula. Por fim, a conclusão, não é uma simples conclusão, pois o processo não está fechado, sendo, assim o início duma caminhada que é e deverá continuar a ser reflexiva.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 203481615
URI: https://hdl.handle.net/10216/155512
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
651157.pdfSincronização em Educação Física: Conectando a formação do professor e as necessidades emergentes dos seus alunos2.57 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.