Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/154079
Author(s): Diogo Miguel Ferreirinha da Mota
Title: O confronto com a realidade da prática pedagógica rumo a uma Educação Física inclusiva
Issue Date: 2023-10-25
Abstract: One of the school's educational concerns is the health and well-being of students, so its mission is to provide young people with tools, knowledge and behaviors that promote active lifestyles (WHO, 2020). Physical Education emerges as a discipline with high potential to achieve this goal, due to the unique conditions it offers for the promotion of Physical Activity and healthy behaviors (Sevil et al., 2019). Physical Education from a salutogenic perspective has its main concern to promote a taste for physical exercise and provide students with knowledge that allows them to practice independently (Quennerstedt, 2008). From a pedagogical point of view, reciprocal teaching is a teaching strategy that aims to develop critical thinking, promoting dialogue between students and placing the student in a central role in the teaching-learning process (Omari and Weshah, 2010). This model presents itself as a way of actively involving students in correcting the execution of exercises. The present study took place in the context of a school placement in Physical Education at a school in the Greater Porto region and its central objective was to understand the value of reciprocal teaching in pairs for the motivation of students and for improving the technical execution of physical fitness exercises, integrated with a view to acquiring active lifestyles. The participants were 23 students from an eighth-grade class (13 females and 10 males). Data collection included: 1) filming the students' performance of the physical fitness circuit consisting of 10 exercises, over eight classes in the second semester, 2) collecting the students' opinions at the end of each class and analysis of the main execution errors in each exercise and issuing corrective feedback, 3) written reflections from the teacher. Data analysis included comparing the quality of execution of exercises in the first class compared to the last and content analysis of records of conversations with students and reflections of the teacher-trainee. Reciprocal peer teaching proved to be a model capable of involving students in observational work and correction of technical execution, contributing to technical improvement.
Description: Uma das preocupações educativas da escola é a saúde e o bem-estar dos/as alunos/as, pelo que se assume como missão dotar os jovens de ferramentas, conhecimentos e comportamentos que promovam estilos de vida ativos (OMS, 2020). A Educação Física surge como uma disciplina de elevado potencial para alcançar este desígnio, pelas condições únicas que oferece para a promoção da Atividade Física e de comportamentos saudáveis (Sevil et al., 2019). A Educação Física, sob a perspetiva salutogénica, tem como principal preocupação promover o gosto pelo exercício físico e dotar os alunos de conhecimentos que lhes permita uma prática autónoma (Quennerstedt, 2008). Do ponto de vista pedagógico, o ensino recíproco é uma estratégia de ensino que tem como objetivo desenvolver o pensamento crítico, promovendo o diálogo entre os alunos e colocando-os num papel central no processo de ensino-aprendizagem (Omari & Weshah, 2010). Este modelo apresenta-se como uma forma de envolver ativamente os/as alunos/as na correção da execução dos exercícios. O presente estudo decorreu no contexto de estágio em Educação Física, numa escola da região do Grande Porto e teve como objetivo central perceber o valor do ensino recíproco a pares para a motivação dos alunos e para a melhoria da execução técnica de exercícios de condição física, integrado numa perspetiva de aquisição de estilos de vida ativos. Os participantes foram 23 alunos de uma turma de 8º ano de escolaridade (13 do sexo feminino e 10 do sexo masculino). A recolha dos dados englobou: (i) filmagens da execução dos/as alunos/as no circuito de condição física composto por 10 exercícios, ao longo de oito aulas do segundo semestre, (ii) recolha da opinião dos/as alunos/as no final de cada aula e análise dos principais erros de execução em cada exercício e emissão de feedbacks corretivos, (iii) reflexões escritas do professor. A análise dos dados englobou a comparação da qualidade da execução dos exercícios da primeira aula comparativamente à última e a análise de conteúdo dos registos das conversas com os/as alunos/as e reflexões do professor-estagiário. O ensino recíproco a pares revelou ser um modelo capaz de envolver os alunos no trabalho observacional e de correção da execução técnica contribuindo para a melhoria técnica.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/154079
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

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