Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/147010
Author(s): Coutinho, Ana Paula
Title: A fúria de Pedro Eiras: três aproximações
Issue Date: 2022
Abstract: What could lead a poet to dialogue openly, and in this day and age, with the (con)sacred work The Divine Comedy by Dante, one of the authors with whom, according to Harold Bloom, contemporary writers would not like to compete. Now, Pedro Eiras, an author who has already proven himself in several discursive registers, from essays to fiction and theater, it was precisely with Dante's magnus opus that he dialogued when he made his debut as a poet, in 2020, with the book Inferno, which would be followed in the two following years by the books Purgatorio and Paradiso, respectively. The reading I propose of this poetic trilogy aims to highlight how it expressly summons some structural aspects of Dante's Commedia, in a gesture of updating the initiatory journey and the characters that underlie it, but to deviate from the theological and teleological sense of the Italian poet's inner pilgrimage, dethroning its principle of messianic hope in the name of an intense attention to the present world. In this sense, I think Pedro Eiras' trilogy ends up representing also a double agonistic confrontation - with Dante and with Bloom - not in the name of aesthetic supremacy, but of the unequivocal affirmation of a compromise between aesthetics and ethics.
Description: O que poderá levar um poeta a dialogar, nos dias de hoje e abertamentes, com a (con)sagrada obra A Divina Comédia de Dante, um dos autores com quem, segundo Harold Bloom, os escritores contemporâneos não gostariam de concorrer. Ora, Pedro Eiras, autor com provas já dadas em diversos registos discursivos, do ensaio, à ficção e a o teatro, foi justamente com a magnus opus de Dante que dialogou ao estrear-se como poeta, em 2020, com o livro intitulado Inferno, a que se seguiram nos dois anos seguintes, os livros Purgatório e Paraíso, respectivamente. A leitura que proponho dessa trilogia poética visa evidenciar como ela convoca alguns aspectos estruturais da Commedia de Dante, num gesto de atualização da viagem iniciática e das personagens que lhe subjazem, mas para logo se desviar do sentido teológico e teleológico da peregrinação interior do poeta italiano, destronando o seu princípio de esperança messiânica em nome de uma intensa atenção com o mundo presente.Nesse sentido, julgo que a trilogia de Pedro Eiras acaba por representar também um confronto agónico e duplo - com Dante e com Bloom - não em nome de uma supremacia estética, mas da afirmação inequívoca de um compromisso entre estética e ética
Subject: Literatura
Literature
URI: https://hdl.handle.net/10216/147010
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
599446.pdf289.91 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.