Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/145530
Author(s): João Maurício da Silva Abreu
Title: À descoberta do paraíso: Vivências de um Professor de Educação Física na arquitetação do trilho".
Issue Date: 2022-10-07
Abstract: "Discovering paradise: experiences of a Physical Education teacher in designing a path", is a report that was elaborated and embodied by a student that had an experience which was focused on a School in Portos' center. In the beginning of this path, a brief biography of the trainee, and what was the motivation behind this career choice. During the exploration of this path, there's also a report regarding the chock between reality and initial expectations, that will be a true ally when reaching paradise, consolidating the experiences lived to solve problems related to Supervised Teaching Practice. During this path discovery, all of those that directly or indirectly contributed for de transformation of a student into a teacher (Cooperant Teacher, Guidance Teacher, Trainee Nucleus and students) will be introduced. In order to guide myself safely without losing track, all the indispensable documents for this successful path will be described (Annual Plan, Class Plan and Didactic Units). Not all obstacles encountered were surpassed in the same manner, which meant that I had to use certain documents that ended up contributing to for a phased problem solving (records, logbooks, reflections, classes observed and assessments). The achievements started appearing gradually with the mistakes that were made and with the knowledge not all discoveries and hardships are conceived and created in the same way, which resulted in a personal inside journey of creating and designing the "real professional me". When arriving in paradise, after going through a hard but rewarding trail, the reflection of factors that contributed to this transformation of the lion cub into to a grown lion is evident, preparing me for a new adventure, by collecting all teaching available to not only improve us as teachers, but also as human beings.
Description: À descoberta do paraíso: vivências de um professor de Educação Física na arquitetação do trilho", é um relatório que foi elaborado e plasmado por um aluno que teve uma vivência centrada numa escola localizada no centro do Porto. No início deste caminho é narrado uma breve biografia do estagiário, e pela qual foi a razão do mesmo enveredar por esta profissão. Durante a exploração do trilho é também relatado o choque com a realidade e as expectativas iniciais que serão verdadeiros aliados à chegada do paraíso, alicerçando as experiências vividas para a resolução de problemas inerentes à Prática de Ensino Supervisionada. Durante a descoberta do trilho serão apresentados todos aqueles que direta ou indiretamente contribuíram para a transformação de aluno para professor (Professor Cooperante, Professor Orientador, Núcleo de Estágio e alunos). De modo que pudesse nortear com mais segurança, sem perder o rumo, serão descritos todos os documentos que foram indispensáveis para o sucesso do trilho (Planeamento Anual, Plano de Aula e Unidades Didáticas). Nem todos os obstáculos foram superados da mesma forma, pelo que o estagiário teve de auxiliar em certos documentos que também contribuíram para a resolução e problemas faseadamente (atas, diários de bordo, reflexões, aulas observadas e avaliações). As conquistas foram aparecendo paulatinamente com os erros cometidos e aprendendo que nem todas as descobertas e arduidades são concebidas e geradas da mesma forma, pelo que teve de traçar e construir o verdadeiro "eu" profissional. À chegada do paraíso, após percorrer um trilho árduo, mas compensador, reflete-se essencialmente que fatores contribuíram para esta transformação e leãozito para leão, preparando-me para uma nova aventura, pois a vida é uma constante aprendizagem, recolhendo todos os ensinamentos disponíveis para melhorar não só como professores, mas também como seres humanos.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/145530
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
592156.pdfÀ descoberta do paraíso: Vivências de um Professor de Educação Física na arquitetação do trilho".2.72 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.