Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/145500
Author(s): Ana Catarina Pinhal Gomes
Title: Harmonia e Arquitetura. Um novo olhar sobre a obra de Álvaro Siza
Issue Date: 2022-11-07
Abstract: The concept of harmony is not, in contemporary times, often used when referring to architecture. It is more familiar to us to hear that an architecture is beautiful, than harmonious. Its use is more common when we refer to music. However, when we reach a point where we observe architecture and nothing can be changed without it losing the essence it has achieved, we are facing harmony, achieved through proportion, in the relationship between the parts, and through a series of regulating strokes that allow regulating not only the internal relationships of the work, but also those it establishes with its surroundings, achieving stability in architecture through the design of geometric relationships, namely alignments that coordinate different parts of the project. Since Classical Antiquity, writings have appeared whose objective is to unveil the secret of proportion in architecture, an attempt to decipher the universal laws in order to obtain a structure, a rule that allows the design of good architecture. In the Middle Ages, geometric strokes would be predominantly used, strokes that could not be reduced to whole numbers, such as the diagonal of the square for the length (square root of two). The numerical strokes gain strength in the Renaissance, from a revival of the thought of Plato and Pythagoras, and the project is guided by the idea of a universal harmony present in whole numbers, transversal to all architecture and latent in all forms, whether natural or man-made. In this paradigm, architecture comes to be seen as a science in which all parts of the building (interior and exterior) are integrated in the same system of mathematical and musical proportions, and the architect is not free to use a system of proportions of his choice, since these must be reconciled with a higher order, a cosmic order. This point of view begins to be refuted from the 17th century on, as time progresses and a humanist approach to architecture develops. The belief of an order that would be at the base of all creations was being abandoned, following the argument that it is not possible to consider a law that originates a good proportion, since it is perceived by the human eye and it is not properly trained to understand the three dimensions of the building simultaneously. The proportion then became, according to Wittkower, the subject of aesthetic, personal and relative judgment. Since then, harmony in architecture has ceased to be a dogma and has become an option, sometimes associated with a whim. However, I believe that harmony should be understood as the conquest of a dimension in architecture where transformations, whether geometric or proportional-musical, manage to dialogue among themselves, establishing order in the chaos of will, not promoting a lack of creativity of the design attitude, but rather a reason for the existence of ideas.
Description: O conceito de harmonia não é, na contemporaneidade, frequentemente usado quando nos referimos à arquitetura. É-nos mais familiar escutar que uma arquitetura é bela, do que harmoniosa. A sua utilização é mais comum quando nos referimos à música. No entanto, quando atingimos um ponto em que observamos a arquitetura e não nos é possível alterar nada sem que a mesma perca a essência que alcançou, estamos perante a harmonia, conseguida através da proporção, na relação entre as partes, e através de uma série de traçados reguladores que permitem regular não só as relações internas à obra, como também as que estabelece com o que a rodeia, alcançando uma estabilidade na arquitetura através do desenho das relações geométricas, nomeadamente alinhamentos que coordenam diferentes partes do projeto. Surgem, desde a Antiguidade Clássica, escritos cujo objetivo é desvendar o segredo da proporção na arquitetura, uma tentativa de decifrar as leis universais de modo a obter uma estrutura, uma regra que permita o desenho de uma boa arquitetura. Na Idade Média, os traçados geométricos seriam predominantemente utilizados, traçados que não podiam ser reduzidos a números inteiros, tal como a diagonal do quadrado para o comprimento (raiz quadrada de dois). Os traçados numéricos ganham força no Renascimento, a partir de um reviver do pensamento de Platão e Pitágoras, e o projeto é orientado através da ideia de uma harmonia universal presente nos números inteiros, transversal a toda a arquitetura e latente em todas as formas, sejam estas naturais ou criadas pelo Homem. Nesse paradigma, a arquitetura passa a ser vista como uma ciência em que todas as partes do edifício (interior e exterior) estão integradas no mesmo sistema de proporções matemáticas e musicais e o arquiteto não é livre para usar um sistema de proporções da sua escolha, uma vez que estas devem estar conciliadas com uma ordem superior, uma ordem cósmica. Este ponto de vista começa a ser refutado a partir do século XVII, com o avançar do tempo e o desenvolvimento de uma vertente humanista na arquitetura. A crença de uma ordem que estaria na base de todas as criações foi sendo abandonada, seguindo o argumento de que não é possível considerar uma lei que origine uma boa proporção, uma vez que esta é percecionada pelo olho humano e ele não está devidamente treinado para compreender as três dimensões do edifício simultaneamente. A proporção tornou-se então, segundo Wittkower, alvo de um julgamento estético, pessoal e relativo. Desde então, a harmonia na arquitetura deixou de ser um dogma e passou a ser uma opção, por vezes associada a um capricho. No entanto, acredito que a harmonia deve ser entendida como a conquista de uma dimensão na arquitetura onde as transformações, sejam elas de caráter geométrico, sejam de caráter proporcional-musical, conseguem dialogar entre si, estabelecendo a ordem no caos da vontade, não promovendo uma falta de criatividade da atitude projetual, mas antes uma razão de ser das ideias.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 203103343
URI: https://hdl.handle.net/10216/145500
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
592146.pdfHarmonia e Arquitetura. Estudo sobre a problemática das proporções musicais na Arquitetura27.53 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.