Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/145406
Author(s): Carina Isabel Madureira Couto
Title: "Ambiente de Desenvolvimento do Talento: O caso de altletas portugueses"
Issue Date: 2022-07-28
Abstract: The use of the Talent Development Environment Questionnaire (TDEQ) has been enhancing scientific research insofar as it contributes to the understanding and assessing the environmental factors that support the development of talent. Given its relevance, this study has as its main objectives to identify the most appropriate structure of the TDEQ for the Portuguese population and explore its psychometric characteristics. The sample consists of 679 athletes from different sports, aged between 11 and 16 years (M=13.03; SD=1,212). Different factorial structures were identified, all of them were tested. The results showed that a six-factor structure is the most adequate for the Portuguese context, having obtained the following model adjustment indicators (x^2/df= 1.636), CFI= .952, RMSEA= .031, GFI= .932, MECVI= 1.493), The composite reliability values were presented with values between .829 and .981), Convergent construct validity values > .5 were also obtained, as well as the discriminant validity demonstrated. Given these indicators, the Portuguese version of the TDEQ can be used in applied and research contexts.
Description: A utilização do Talent Development Environment Questionnaire (TDEQ) tem vindo a potencializar a investigação científica na medida em que contribui para a compreensão e avaliação dos fatores ambientais que suportam o desenvolvimento de talento. Face à sua relevância, o presente estudo apresenta como principais objetivos identificar a estrutura mais adequada do TDEQ para a população portuguesa e explorar as suas características psicométricas. A amostra é constituída por 679 atletas de diferentes modalidades desportivas, com idades compreendidas entre os 11 e os 16 anos (M=13.03; DP= ±1.21). Foram testadas várias das estruturas fatoriais apresentadas na literatura. Os resultados mostraram que para o contexto português uma estrutura de seis fatores, com 34 itens, é a mais adequada tendo sido obtidos os seguintes indicadores de ajustamento do modelo (𝑥2/df= 1.636), CFI= .952, RMSEA= .031, GFI= .932, MECVI= 1.493). Os valores de fiabilidade compósita apresentaram-se com valores entre .829 e .981. Foram ainda obtidos valores de validade convergente de constructo > .5, assim como foi demonstrada a validade discriminante. Face a estes indicadores a versão portuguesa do TDEQ, pode ser utilizada em contextos aplicados e de investigação.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/145406
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Dissertação

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