Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/140564
Author(s): Alves, Luís Alberto Marques
Ribeiro, Cláudia Pinto
Title: Os passados dolorosos... de uns e de outros!
Issue Date: 2022
Abstract: The Past, however painful they may be, must occupy a decent space in historical education and, through the discipline of History, reach our students, future citizens, in a coherent and sustained manner. Becoming aware of their existence and treating them in a pedagogical and didactic way is to ensure that a reality does not become a (trans)generational problem. Their inclusion in research issues in different countries and the exchange of experiences on the processes used in different educational contexts help us to deepen our reflection, to learn from others, to relativize what seems exceptional, to incorporate into our resources the successes already experienced by others. Small reports of other experiences and provisional results of investigations that we have been rehearsing are intended, above all, to highlight the path taken in understanding "socially acute questions", seeking to avoid forgetfulness.
Description: Os Passados, por mais dolorosos que sejam, têm de ocupar um espaço digno na educação histórica e, através da disciplina de História, chegar de forma coerente e sustentada aos nossos alunos, futuros cidadãos. Tomar consciência da sua existência e tratá-los de forma pedagógica e didática é garantir que uma realidade não se transforma em problema (trans)geracional. A sua inscrição nas temáticas de investigação em diferentes países e a troca de experiências sobre os processos utilizados nos diferentes contextos educativos ajudam-nos a densificar a nossa reflexão, a aprender com os outros, a relativizar o que parece excecional, a incorporar nos nossos recursos os sucessos já experimentados por outros. Pequenos relatos de outras experiências e resultados provisórios de investigações que temos ensaiado pretendem, sobretudo, evidenciar o caminho percorrido na compreensão das "questões socialmente vivas" procurando evitar o esquecimento.
URI: https://hdl.handle.net/10216/140564
Document Type: Artigo em Revista Científica Nacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
543640.pdf315.88 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.