Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/137996
Author(s): Diana Manuela Vieira da Silva
Title: Movimentos insones para a construção de uma ideia de arquitectura
Issue Date: 2010-12-10
Abstract: How to build an idea of architecture? Considering how reality is assimilated and using it as a vehicle for the project, it was tried to reach a method, a project attitude, a critical distance over the work. The investigation started from the project, from the objective need to support the project-oriented action, as some kind of criticism against the systematic production without questioning. We need to reinvent the city, we need a city and for that we must consider what is the city we need. The work began with some questions: which relationship should be established with the architecture of the past? Which qualities of the historic town are usefull for the contemporary one? What is my idea of the city? How to build it? Throughout the work's process it was tried to find some new tools that would help build the section of the project. The work assumed two components: the development of theoretical tools and wandering through the city. The experience of the city revealed the need to define a critical point of view of the city pot, which is made of layers that are needed to be discovered, selected, identified. The project began in open, identified resources, valued certain attributes of the existing city, trying to reach new principles for the upcoming project. The thesis is divided into four sections: the 'assumptions', a set of readings that indicate the city's motto; the 'transurbancies', theoretical formulation that state the exposure to the city and explains how this record is done; 'sediments', an approach to the city where existing tools and criteria that have emerged in search of its own language are selected; the 'board of invention', which demonstrates the ability to initiate a new project in the existing city, a "shift of meaning", a mapping of small founder acts. To establish the origin of the project to a necessary extent, from a meaning, more than just the intention of a pleasure is the ethical duty of the architect and artist to the city.
Description: Como construir uma ideia de arquitectura? Tendo como problema o modo como é assimilada a cidade existente e transportada para uma ideia de projecto, optou-se pelo estudo e pela tentativa de construção de um método, uma postura de projecto, uma distância crítica sobre o trabalho. A investigação partiu do projecto, da necessidade objectiva de fundamentar a acção projectual, de uma espécie de crítica contra a produção sistemática sem problematização. Precisamos de inventar a cidade, necessitamos de uma cidade e para isso temos que estudar qual é a cidade que necessitamos. O trabalho começou com algumas interrogações: que relação estabelecer com a arquitectura do passado? Quais as qualidades da cidade histórica que servem para o projecto da cidade contemporânea? Qual é a minha ideia de cidade? Como construí-la? Durante todo o processo procurou identificar-se as ferramentas que ajudassem a construir a secção do projecto, tendo o trabalho assumido duas vertentes: o da construção de ferramentas teóricas e a exposição à cidade. A experiência da cidade revelou a necessidade da definição de um ponto de vista crítico sobre a amálgama da cidade que é feita de estratos que são necessários descobrir, seleccionar, identificar. O processo começou em aberto, identifi cou recursos, valorizou determinadas qualidades da cidade existente tendo em conta a construção de preceitos para o projecto que há-de vir. A dissertação divide-se em quatro distâncias: os pressupostos, um conjunto de leituras da cidade que sinalizam o mote para o estudo; as transurbâncias, formulação teórica que informa o exercício de exposição à cidade e explica como esse registo é feito; os sedimentos, aproximação à cidade existente onde se seleccionam ferramentas e critérios que surgiram com a procura de uma linguagem própria; e a tábua de invenção, que evidencia a capacidade para desencadear o projecto na cidade existente, um "deslocar de sentido", a cartografia de pequenos actos fundadores. Fundar a origem do projecto num sentido necessário, a partir de um signifi cado, mais do que apenas a intenção de um prazer é o dever ético do arquitecto e do artista para com a cidade.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202803236
URI: https://hdl.handle.net/10216/137996
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
517101.pdfMovimentos insones para a construção de uma ideia de arquitectura44.09 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.