Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/136010
Author(s): Guerra, Paula
Sousa, Sofia
Lima, João Carlos
Title: Viagens feitas de Sons: contributos para uma (re)escrita de diásporas de mulheres imigrantes de leste em Portugal
Issue Date: 2021
Abstract: This article is a brief refl ection on the relationship between music and the identity representations of Romanian immigrant women in Portugal, namely in the Metropolitan Area of Porto (Porto, Maia, Valongo, Póvoa de Varzim and Vila Nova de Gaia). Starting from the assumption that music is a strong component of the daily life of these women, we highlight its relevance as a means of resistance, affi rmation and survival in their journey and reception in Portugal. Moreover, based on the application of a qualitative methodology, based on the completion of 20 life stories of Romanian women immigrants in Portugal, we conclude that there is a gap between what is the culture of origin and the culture of the host country: in the sense that multiculturalism and the sharing of tastes, aesthetics and memories of the context of origin are not emphasized. In fact, this aspect is all the more pressing when we think about the strong stigmatization and discrimination that these women suffer daily in a logic of symbolic - and sometimes physical - violence. Furthermore, music tends to be the means that unites them to their culture, their memories, their family and neighbourhood traditions, assuming itself as a powerful vehicle of identity reconstruction in overcoming daily difficulties.
Description: Este artigo constitui uma breve reflexão acerca da relação entre a música e as representações identitárias de mulheres romenas imigrantes em Portugal, nomeadamente na Área Metropolitana do Porto (Porto, Maia, Valongo, Póvoa de Varzim e Vila Nova de Gaia). Partindo do pressuposto de que a música é uma forte componente do dia-a-dia destas mulheres, destacamos a sua relevância como um meio de resistência, de afirmação e de sobrevivência na sua viagem e acolhimento em Portugal. Além disso, baseando-nos na aplicação de uma metodologia qualitativa, assente na realização de 20 histórias de vida a mulheres romenas imigradas em Portugal, concluímos que existe um gap entre aquela que é a cultura de origem e a cultura do país de acolhimento: no sentido em que não sãoenfatizados o multiculturalismo e a partilha de gostos, de estéticas e de memórias do contexto de origem. Aliás, tal aspecto é tanto mais premente quando pensamos na forte estigmatização e discriminação de que estas mulheres são alvo diariamente numa lógica de violência simbólica - e por vezes, física. Mais ainda, a música tende a ser o meio que as une à sua cultura, às suas memórias, às suas tradições familiares e vicinais, assumindo-se como um poderoso veículo de reconstrução identitária na ultrapassagem das dificuldades quotidianas.
Subject: Sociologia
Sociology
URI: https://hdl.handle.net/10216/136010
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
493160.pdf317.99 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.