Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/135840
Author(s): Marta Costa Ferreira
Title: "Desafios de uma Estudante Estagiária de Educação Física na implementação de estratégias de Desenvolvimento Positivo"
Issue Date: 2021-07-16
Abstract: This document materializes in a practicum report within the scope of the school placement's Curricular Unit, it is one of the integral parts of the study plan for the 2nd cycle of studies on Physical Education Teaching in Basic and Secondary Education at the Faculty of Sports of the University of Porto. The school placement represents one of the most striking moments in a student's life, as it consists of the intervention process in a real context as a Physical Education teacher. The path taken in the school placement of a preservice teacher (the author) inserted in a group madewith four elements with particular and diversified characteristics is portrayed throughout the document. This work took place in a school located in Porto and was supervised by a faculty advisor and a supervisor from the school, which were essential elements for the proper functioning of the school placement. This experience was enriching in several domains, both on a personal and professional level about how to be a Physical Education teacher. The reflection on personal identity and the profession were the starting point of this document, with the aim of framing the concepts associated with the process that the preservice teacher would face in a real context. Thus, the reflection was on practices, perspectives, and conceptions. The evolution process of Physical Education teaching was particularly atypical, due to the pandemic on a worldwide scale, as the preservice teacher was exposed to several upheavals that she had to understand and overcome. The action-research study focused on positive youth development strategies allowed us to observe a positive evolution regarding respect and the relationship between students in the class and with the preservice teacher.
Description: O presente documento materializa o relatório de estágio da Unidade Curricular de Estágio Profissional, uma das partes integrantes do plano de estudos do 2º ciclo em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. O estágio profissional representa um dos momentos mais marcantes da vida de um estudante, pois nele decorre o processo de intervenção em contexto real de ensino como professor. O percurso realizado no estágio profissional de uma estudante estagiária (a autora) inserida num núcleo de estágio constituído por elementos com caraterísticas particulares e diversificadas é retratado ao longo do documento. Este trabalho ocorreu numa escola localizada no Porto e foi orientado por uma orientadora dafaculdade e outrada escola, as quais foram elementos essenciais para o bom funcionamento do estágio profissional. Esta experiência foi enriquecedora em vários domínios, tanto ao nível pessoal como profissional, acerca de como ser professora de Educação Física. A reflexão sobre a identidade pessoal e sobre a profissão foram o mote de partida deste documento, com o intuito de enquadrar os conceitos associados ao processo que a estudante estagiária iria enfrentar em contexto real. Assim, a reflexão foi sobreas práticas, as perspetivas e as conceções. O processo de evolução do ensino da Educação Física foi particularmente atípico, devido à pandemia à escala mundial, pois a estudante estagiária foi exposta a diversas reviravoltas que teve de compreender e superar. O estudo de investigação-ação focado em estratégias de Desenvolvimento Positivo dos Jovens permitiu observar uma evolução positiva relativamente ao respeito e à relação entre os alunos da turma e a estudante estagiária.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202912710
URI: https://hdl.handle.net/10216/135840
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
489841.pdfDesafios de uma Estudante Estagiária de Educação Física na implementação de estratégias de Desenvolvimento Positivo2.96 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.