Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/133994
Author(s): Lopes, Ângela Filipe
Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
Title: O contributo da literatura para o processo de aprendizagem da L2: O recurso à crónica de imprensa
Issue Date: 2020
Abstract: Literature isn't always seen as a rightful player in a L2 learning process due to the fact that it is regarded as bringing limited value to teaching a language whose use is predominantly seen as a day-to-day oral necessity. We offer a perspective on this text type that entails placing it in the core of the L2 learning process insofar as it may contribute not only to the construction of linguistic competence, but also to the development of metacognitive skills which favor distance from the text and from the situation that the reader experiences by reading the text. Considering both that reading and writing are closely related in a complementary relationship and that literature is important in a L2 learning environment, we aim at discussing possible takes on reading and writing by using the literary press column. In spite of benefiting from literary traits, this type of text is nevertheless a shorter one when compared to extensive pieces, such as novels or short stories, which means it concentrates the same characteristics while it is more flexible from a teaching perspective.
Description: A literatura nem sempre é vista como interveniente óbvia no processo de aprendizagem de uma L2 em virtude de ser considerada como pouco útil ao ensino do uso quotidiano e maioritariamente oralizado das línguas. Este texto propõe um ponto de vista sobre este género textual que implica colocálo no cerne do processo de aprendizagem da L2 pelo contributo que pode trazer ao processo de construção da competência linguística, mas também pela importância que assume no desenvolvimento de uma capacidade metacognitiva que favorece a distância do texto e da situação vivida através dele. Tendo em mente a relação estreita e complementar da leitura e da escrita, bem como a importância da literatura no contexto letivo em L2, discutem-se intervenções possíveis a partir da crónica literária por se considerar um tipo de texto que, apesar de beneficiar dos traços literários presentes em obras de maior extensão, como o romance ou o conto, os concentra numa peça mais curta e mais flexível.
Subject: Ciências da linguagem
language sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/133994
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
469240.pdf282.51 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.