Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/132305
Author(s): Joaquim José Ribeiro Teixeira
Title: Da unilateralidade à reciprocidade na construção da aprendizagem e desempenho dos alunos. Relatório de Estágio
Issue Date: 2020-07-24
Abstract: The supervised school placement aims to provide the preservice teacher with a real experience in teaching Physical Education in schools, as he is accompanied by two specialized professionals. A cooperative teacher at the school level and the faculty advisor. In this internship, all the knowledge acquired during the undergraduate course and in the 1st phase of training as a teacher were put into practice. The document presented is called the Internship Report and intends to report the process adjacent to the internship itself. During the school year, there were several problems across the planning, implementation and evaluation, respectively. The attitude to be adopted by the teacher facing the students, the low level of physical fitness and the different levels of ability were 3 of the biggest consternations during the internship. Closely linked to these themes, the need arose to assess the teacher's knowledge and the students' game performance in the volleyball modality. For this reason, in Area 1, a research study is inserted that intends to answer this problem, called "Analysis of the development of students' game performance and the level of specialized content knowledge of the teacher's content in a teaching unit of the volleyball: hybrid application of the Sports Education Model and the Teaching Games for Understanding". With the implementation of models being a major pillar of this stage, this area also discusses other styles and strategies used during the year, in the different modalities and stages of professional development. The academic year was also marked by a different situation, in which the Covid-19 pandemic forced the adoption of distance learning. The section "The digital teacher: challenges and achievements to maximize teaching and learning in Covid-19 context" addresses the difficulties and special experiences felt during the virus's existence in the world. KEYWORDS:
Description: A prática de ensino supervisionada tem como objetivo proporcionar ao estudante estagiário uma experiência real no ensino de Educação Física nas escolas, à medida que é acompanhado por dois profissionais especializados. Um professor cooperante ao nível de escola e o professor orientador da Faculdade. Neste estágio foram colocados em prática todos os conhecimentos adquiridos tanto na licenciatura como na 1º fase de formação enquanto professor. O documento apresentado denomina-se de Relatório de Estágio e pretende relatar o processo adjacente ao estágio em si. Durante o ano letivo, foram vários os problemas transversais ao planeamento, realização e avaliação respetivamente. A postura a adotar pelo professor face aos alunos, o baixo nível de aptidão física e os diferentes níveis de habilidade foram 3 das maiores consternações durante o estágio. Intimamente ligado a esses temas, surgiu a necessidade de avaliar o conhecimento do professor e o desempenho de jogo dos alunos na modalidade de voleibol. Por isso mesmo, na Área 1, insere-se um estudo de investigação que pretende dar resposta a essa problemática, denominado de "Análise do desenvolvimento do desempenho de jogo dos alunos e o nível de conhecimento especializado do conteúdo do professor numa unidade de ensino do voleibol: aplicação híbrida do Modelo de Educação Desportiva e do Ensino dos Jogos para a Compreensão". Tendo sido a implementação de modelos um grande pilar deste estágio, esta área discorre ainda sobre outros estilos e estratégias utilizadas durante o ano, nas diferentes modalidades e fases de desenvolvimento profissional. O ano letivo ficou ainda marcado por uma situação diferenciada, em que a pandemia Covid-19 obrigou à adoção do ensino à distância. A secção "O professor digital: desafios e conquistas à maximização do ensino e aprendizagem em contexto Covid-19" aborda as dificuldades e vivências especiais sentidas durante a vigência do vírus no mundo.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/132305
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
443786.pdfDa unilateralidade à reciprocidade na construção da aprendizagem e desempenho dos alunos. Relatório de Estágio4.54 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.