Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131950
Author(s): Leonardo Miguel Barros Teixeira
Title: Expressão Arquitetónica: espaço de representação social e identitária (a propósito da evolução da arquitetura escolar em Portugal
Issue Date: 2020-12-15
Abstract: The present dissertation, framed by the participation in the research project ESCOLAS: Complexidade e Interpretação, aims to study the rehabilitation interventions on school buildings for secondary public education that have been undertaken, since 2007, by Parque Escolar E.P.E., from an analysis focused on the theme of architectural expression. Considering the architectural expression as a synthesis of all the decisions and constraints resulting from the architectural project, it is understood that it constitutes the domain of social and identity representation. For a better understanding of how these processes of interaction between communities and space unfold, the narrative develops with approaches to various themes related to the object of study. Thereby, it was developed a study about the image in architecture, and its performance in the process of conceiving meanings, individually and socially constructed, about the social space that materializes it, and about the perceptive experience of the spaces conformed by the architectural expression. For a more efficient analysis of the intervention projects under study, it was considered opportune to conduct the dissertation in order to outline an understanding of the various stages of growth of the universe of Portuguese schools. Therefore, an analysis of the buildings constructed in each historical period was structured, relating the architecture of the school buildings to the social, political and economic circumstances, as well as to remaining national architectural production. Bearing the considerations about the architectural expression as a space of construction and consolidation of identities, as well as the recognition of the universe of Portuguese schools, it was carried out an analysis of case studies representative of the ensemble of school transformations under investigation. Consequently, it was possible to draw conclusions about the transformations that the interventions caused, both in the architectural expression of each building, as well as in its communitarian performance in the processes of social representation and identity conformation.
Description: A presente dissertação, enquadrada na participação do projeto de investigação ESCOLAS: Complexidade e Interpretação, tem como motivação o estudo das intervenções de reabilitação das instituições escolares destinadas ao ensino público secundário preconizadas, desde 2007, pela Parque Escolar E.P.E., a partir de uma análise centrada no tema da expressão arquitetónica. Considerando a expressão arquitetónica como a síntese de todas as decisões e condicionantes resultantes do projeto de arquitetura, entende-se que esta configura o domínio de representação social e de identidades. Para um melhor entendimento do modo como estes processos de interação das comunidades com o espaço se desenrolam, a narrativa desenvolveu-se com abordagens a várias temáticas relacionadas com o objeto de estudo. Deste modo, desenvolveu-se um estudo acerca da imagem na arquitetura, e do seu desempenho nos processos de conceção de significados, individual e socialmente construídos, do espaço social, em que decorrem estes processos, do espaço urbano que o materializa, e da experiência percetiva dos espaços conformados pela expressão arquitetónica. Para uma mais eficiente análise dos projetos de intervenção em estudo, considerou-se oportuno conduzir a dissertação de forma a delinear um entendimento das várias fases de crescimento do universo das escolas portuguesas. Desta forma, foi estruturada uma análise dos edifícios construídos em cada período histórico, relacionando a arquitetura dos edifícios escolares com as circunstâncias sociais, políticas e económicas, bem como a restante produção arquitetónica nacional. Tendo assente as considerações acerca da expressão arquitetónica enquanto espaço de construção e consolidação de identidades, bem como o reconhecimento do universo das escolas portuguesas, foi feita uma análise de casos de estudo representativos do conjunto de transformações escolares que compõe esta investigação. Deste modo, foi possível extrair conclusões acerca das transformações que as intervenções imprimiram, tanto na expressão arquitetónica do edificado, como no seu desempenho comunitário nos processos de representação social e conformação de identidades.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202631494
URI: https://hdl.handle.net/10216/131950
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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