Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131648
Author(s): Mariana Duarte Félix Martins Borges
Title: Do reconhecimento da identidade do lugar à materialidade do habitar: a Quinta do Paul
Issue Date: 2020-12-17
Abstract: This master's dissertation has as its main object of study a property located in Gouveia, Serra da Estrela, denominated as Quinta do Paul. Focusing on the recognition of the identity of this place as well as the elaboration of a project plan for the reinterpretation of the property space, pursuing a new dwelling. It begins with a narrative that selects concepts that aim to clarify precisely what it is to recognize, what is the identity of a place and how certain elements can affect the architectural work as well as the individual who inhabits it - where he himself has an active role in the conception of space. Thus, concepts such as Perception, Atmosphere, Place and Materiality are raised. The conceptual narrative, together with the analysis and interpretation of the place, provides new perspectives of the proposal project that has as its main objective the maintenance of the memory of what once was and allow, in this alignment, the construction of spaces for new happenings.
Description: A presente dissertação de mestrado tem como objeto de estudo a Quinta do Paul, localizada na Serra da Estrela. Centra-se no reconhecimento da identidade deste lugar assim como na elaboração de um plano projetual de reinterpretação do espaço da propriedade, numa procura por um novo habitar. Inicia-se com uma narrativa que seleciona conceitos que pretendem esclarecer precisamente o que é reconhecer, o que é a identidade de um lugar e como determinados elementos podem afetar a obra arquitetónica bem como o homem que a habita - onde ele próprio tem um papel ativo na conceção do espaço. Elevam-se, assim, conceitos como Perceção, Atmosfera, Lugar e Materialidade. A narrativa conceptual em conjunto com a análise e a interpretação do lugar potenciam novos olhares para uma proposta de projeto que tem como objetivo maior a manutenção da memória daquilo que foi em tempos e permita, nesse alinhamento, a construção de espaços para novos acontecimentos.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202631729
URI: https://hdl.handle.net/10216/131648
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
437719.pdfDo reconhecimento da identidade do lugar à materialidade do habitar: a Quinta do Paul174.84 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.