Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131578
Author(s): José Lucas Certo Pereira
Title: Composição e Contradição - Morfologia. Implantação
Issue Date: 2020-12-16
Abstract: The present dissertation aims to develop a system that understands and guides the compositional process. When designing a building there's a wide range of solutions, many of them contradictory, which coexist side by side. This indeterminacy, which exists in any artistic creation, revolves around characteristics such as shape, material, scale, historical period, culture, climate, surroundings, and many more. However, in the individual definition of each of these categories, it is noted that the closer one gets to its genesis, the broader they get. Thus, the elaboration of a synthesis method that groups all these variables, besides involving a large number of architectural themes, it constitutes, inevitably, a simplification of reality. In the search for a system that compresses some of this information, we selected two themes related to the exterior of a building: Morphology and Implantation. The first parameter, Morphology, analyzes the volumetry of a project. The second, Implantation, describes how this same volumetry can be arranged in space. These two compositional factors not only influence the shape of the project but also manipulate the hierarchy between the parts and the whole. Although this research focuses mainly on formal issues, and the implications that come from them, the reason for synthesizing some of the hypotheses of the creative process, has the purpose of making tangible the vast range of possibilities that exist in this progressively more elaborated discipline. Because in our view, it is precisely through the abstraction of compositional themes, that the project that best suits the architectural intention can be developed.
Description: A presente dissertação tem como objectivo desenvolver um sistema que compreenda e oriente o processo compositivo. No acto de projectar um edifício existe um amplo leque de soluções, muitas delas contraditórias, que coexistem lado a lado. Esta indeterminação, que participa em qualquer criação artística, gravita em torno de características como a forma, material, escala, período histórico, cultura, clima, espaço de acção, entre outros. Contudo, na definição individual cada uma destas categorias, nota-se que quanto mais se aproxima da sua génese, mais esta se expande. Assim, a elaboração de um método de síntese que agrupe todas estas variáveis, para além de envolver um grande número de temas arquitectónicos, constítui inevitavelmente uma simplificação da realidade. Na procura de um sistema que comprima alguma desta informação, seleccionamos dois temas relativos ao exterior de um edifício: a Morfologia e a Implantação. O primeiro parâmetro, a Morfologia, analisa a volumetria de um projecto. O segundo, a Implantação, descreve como um volume se pode localizar no espaço. Estes dois factores compositivos não só influenciam a forma de um projecto, como manipulam a hierarquia entre as partes e o todo. Ainda que esta pesquisa se foque sobretudo em questões formais, e as implicações que delas provêem, o motivo de sintetisar algumas das hipóteses do processo criativo, tem como propósito tornar tangível a vasta série de possibilidades existentes nesta disciplina progressivamente mais elaborada. Pois ao nosso ver, é justamente através da abstração das temáticas compositivas, que se pode desenvolver o projecto que melhor se adeque à intenção arquitectónica.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202631460
URI: https://hdl.handle.net/10216/131578
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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