Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131525
Author(s): Mariana Rodrigues Peneda
Title: A Escola da Democracia: Inovação no Paradigma Arquitectónico do Edifício Escolar
Issue Date: 2020-12-17
Abstract: This dissertation is part of the ESCOLAS: Complexidade e Interpretação research project . Contemporaneity has been characterized by emerging transformations that enhance changes in the teaching-learning processes, making it suitable to reflect on a current model of education, capable of continuing the ideal of democratization and universalization. Jorge Rio Cardoso suggests that "Based on technology, new teaching practices, changing curricula, new roles for the teacher" constitutes as a starting point of a better education for the entire school community, passing on the idea of the importance of learning and work that stimulates creativity and pleasure in discovery, training students who know are interested in knowledge. School buildings takes on the responsibility for territorial development and the capacity for permanent dialogue between pedagogy, the community and the different realities that each generation confronts us. In this sense, the public School is intended as an institutional space that harbor a significant number of children during several hours of the day and in which several academic activities are provided. As a public building, referenced in the urban mesh of the city and which establishes relationships with the surrounding community. And, as a public service that reflects on the political and socio-cultural issues arising at the current time. The present work intends to elaborate a study of school architecture based on a specific universe of pavilion schools designated as 3x3, and the rehabilitation process to which they were later subjected. This process motivated the interest in standardized architecture, expecting to recognize the qualities, disadvantages, or the conditions, as well, the suggestions of the transformations of this type of schools.
Description: A dissertação enquadra-se no desenvolvimento do projeto de investigação ESCOLAS: Complexidade e Interpretação . A contemporaneidade tem sido caracterizada por emergentes transformações que potenciam alterações nos processos de ensino- aprendizagem, tornando oportuna a reflexão sobre um modelo de educação presente, capaz de dar continuidade ao ideal da democratização e universalização. Jorge Rio Cardoso sugere que, "Com base na tecnologia, novas práticas pedagógicas, alteração de currículos, novas funções para o professor" , se constitua um ponto de partida para um ensino mais motivante para toda a comunidade escolar, passando a ideia da importância do aprender e do trabalho, que estimule a criatividade e o prazer pela descoberta, formando alunos conhecedores de si próprios e interessados pelo conhecimento. Os edifícios escolares assumem a responsabilidade de desenvolvimento territorial e a capacidade de permanente diálogo entre a pedagogia, a comunidade e as diferentes realidades de cada geração que nos confronta. Neste sentido, entende-se a Escola pública enquanto espaço institucional que alberga um número significativo de crianças durante várias horas do dia e na qual se proporcionam diversas atividades letivas. Enquanto edifício público, referenciado na malha urbana da cidade e que estabelece relações com a comunidade envolvente. E, um serviço público que reflete sobre as questões políticas e socioculturais decorrentes da época. O presente trabalho desenvolve um estudo sobre a arquitetura escolar assente num universo específico de escolas pavilhonares designadas de 3x3, e os trabalhos de reabilitação a que foram sujeitas no âmbito do PMEES. Este processo incorporou o interesse na arquitetura estandardizada, procurando reconhecer as qualidades, desvantagens, ou condicionantes, bem como as sugestões de transformação sobre esta tipologia de escolas.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
URI: https://hdl.handle.net/10216/131525
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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