Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131520
Author(s): Patrícia Alexandra Gonçalves Fernandes
Title: O Desenho no Ensino da Arquitectura. O caso da Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto
Issue Date: 2020-12-18
Abstract: Standing out in the general panorama of higher educational institutions connected with Architecture, the Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto, becomes the case of study for this Master thesis. A remarkable institution at several levels, in which the teaching of drawing plays an essential part in its pedagogical strategy, an approach that accentuates its difference towards other higher educational establishments. Having as a main goal the role of drawing as an essential tool to think and conceive architecture, and its relevance in architectural teaching, this work focuses mainly in the subject of Projeto 1, where drawing seems to be fundamental since, unlike other schools, the students are encouraged not to use computers or other technological tools, in the first years of their academical journey. The following thesis is developed in three stages: the first one approaches the theme of architectural drawing, as well as all the subjects that its study implies; the second one, which, along with the first one, intends to introduce and complement the third stage, focuses on the Western European architect's training, along with the pedagogical relationship between drawing and Architecture's higher education in Portugal; finally, it is in the third stage of this work that the main goals and case of study are developed, and the importance of implementing drawing in the training of young architects in this faculty is known, as well as the methods introduced by its professors to encourage the use of drawing and how that reflects on and is learned by the students that experience this institution.
Description: Destacando-se no panorama geral das instituições de ensino ligadas à Arquitetura, a Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto constitui objecto de investigação desta Dissertação de Mestrado Integrado apresentada à mesma. Uma instituição notável a diversos níveis, em que o ensino do desenho analógico se revela uma ferramenta fundamental na sua estratégia pedagógica, uma abordagem que acentua a sua diferença perante outros estabelecimentos de ensino superior. Tendo como principal objetivo o papel do desenho como ferramenta essencial do pensamento e da concepção arquitetónica, assim como a sua relevância no ensino da Arquitetura, este trabalho foca-se sobretudo na unidade curricular de Projeto 1, onde o desenho se revela fundamental, já que, contrariamente a outras escolas, os alunos não são incentivados ao uso do computador ou de outras ferramentas tecnológicas, nos primeiros anos do seu percurso académico. A presente dissertação desenvolve-se em três fases: a primeira foca-se no desenho de arquitetura no seu essencial, desmontando as diversas temáticas que o seu estudo levanta; a segunda, que juntamente com a primeira, pretende introduzir e complementar a terceira fase, concentra-se na formação do arquiteto na Europa Ocidental, assim como a relação pedagógica do desenho e do ensino da Arquitetura em Portugal, nomeadamente na escola do porto; por último, é na terceira fase que os objetivos principais e o objecto de estudo se desenvolvem, onde se percebe a importância do ensino do desenho por parte desta faculdade, os métodos usados pelos docentes para o seu uso e como isso se reflete e é apreendido pelos alunos que frequentam esta instituição.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202631915
URI: https://hdl.handle.net/10216/131520
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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