Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131500
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJorge Miguel Leonardo de Oliveira
dc.date.accessioned2022-09-16T06:04:35Z-
dc.date.available2022-09-16T06:04:35Z-
dc.date.issued2020-12-18
dc.date.submitted2021-01-11
dc.identifier.othersigarra:436523
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10216/131500-
dc.descriptionO espaço é descodificado pela luz, pelo tato, pela pluralidade de sensações que cativam dentro do universo sensorial do corpo. A arquitetura procura, através do reconhecimento dessa potencialidade, criar momentos, conforto e potencializar a vivência humana. Do mesmo modo, a escultura apodera-se da realidade e manipula-a numa procura do espiritual, da crítica, do ambíguo. Gordon Matta-Clark intervém numa área cinzenta entre as duas disciplinas. Através da arquitetura, reflete sobre a sua essência, tratando edifícios abandonados como um objeto, transformando-os em torno de temas políticos, espaciais e questionando a sua envolvente enquanto expõe a sua degradação. Demonstra, porém, as potencialidades inexploradas do espaço, e o modo intencional de rutura espacial que proporciona momentos e estimula a capacidade sensorial do desabitado. Deste modo, os seus trabalhos permitiram criar um enredo que, através da análise singular das obras dos arquitetos Álvaro Siza, Rem Koolhaas, Louis Kahn e Steven Holl, e dos escultores Robert Smithson, Richard Serra e Eduardo Chillida, caracteriza um dos modus operandi da arquitetura.
dc.description.abstractSpace is decoded by light, by touch, by the plurality of sensations that captivate within the sensory universe of the body. Architecture seeks, through the recognition of this potential, to create moments, comfort and enhance human experience. Likewise, sculpture takes possession of reality and manipulates it in a search for the spiritual, the critical, the ambiguous. Gordon Matta-Clark intervenes in a gray area between the two disciplines. Through architecture, he reflects on its essence, treating abandoned buildings as an object, transforming them around political and spatial themes and questioning their surroundings while exposing their degradation. However, it demonstrates the unexplored potential of space, and the intentional way of spatial rupture that provides moments and stimulates the sensory capacity of the uninhabited. In this way, his works allowed to create a plot that, through the singular analysis of the works of the architects Álvaro Siza, Rem Koolhaas, Louis Kahn and Steven Holl, and the sculptors Robert Smithson, Richard Serra and Eduardo Chillida, characterizes one of the modus operandi of architecture.
dc.language.isopor
dc.rightsrestrictedAccess
dc.subjectArtes
dc.subjectArts
dc.titleInterseções: espaço, luz, arquitetura e escultura através da obra de Matta-Clark
dc.typeDissertação
dc.contributor.uportoFaculdade de Arquitectura
dc.identifier.tid202631397
dc.subject.fosHumanidades::Artes
dc.subject.fosHumanities::Arts
thesis.degree.disciplineMestrado Integrado em Arquitetura
thesis.degree.grantorFaculdade de Arquitectura
thesis.degree.grantorUniversidade do Porto
thesis.degree.level1
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
436523.pdf
  Restricted Access
Interseções: espaço, luz, arquitetura e escultura através da obra de Matta-Clark39.01 MBAdobe PDF    Request a copy from the Author(s)


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.