Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131492
Author(s): Jéssica Fernandes Costa
Title: Diálogo entre a arquitectura e a pedagogia. Reorganização espaço-funcional como estratégia na procura de uma nova identidade para o espaço escolar
Issue Date: 2020-12-15
Abstract: The present work has its origins in the investigation of the various points of contact between the spheres of architecture and pedagogy. It's identified the sense of opportunity of school architecture to establish a dialogue with pedagogy, considering that both intervene and are closely related in the construction of the didactic space. In this sense, it's analyzed, in particular, contemporary rehabilitation interventions in the Portuguese schools, within the scope of the Programa de Modernização do Parque Escolar destinado ao Ensino Secundário. A path is structured aiming to understand and identify the factors that ensure and enhance a new built school environment, committed to the recent pedagogical and sociocultural requirements. The school institution represents a reference as an entity involved in human development. Indeed, school spaces integrate the first memories of space outside the sphere of the home, leading the experiences of personal and interpersonal discovery, which mark the journey from childhood to adult life. In parallel, the contemporary school aims to reflect the human condition of the generation it serves, undertaking a process of disseminating a renewed learning environment, which is assumed to be disconnected from time and place. It is thus reflected in the responsibility of architecture to enhance, through the space-functional reorganization strategy, a new identity for the school space.
Description: O presente trabalho tem origem na investigação dos diversos pontos de contacto entre as esferas da arquitetura e da pedagogia. Identifica-se o sentido de oportunidade da arquitetura escolar em estabelecer o diálogo com a pedagogia, considerando que ambas intervêm e assumem-se intimamente relacionadas na construção do espaço didático. Nesse sentido, analisa-se, em particular, intervenções de reabilitação contemporâneas no parque escolar português, no âmbito do Programa de Modernização do Parque Escolar destinado ao Ensino Secundário. Estrutura-se um percurso que pretende compreender e identificar os fatores que asseguram e potenciam um novo ambiente construído da escola, comprometido com os recentes requisitos pedagógicos e socioculturais. A instituição escolar representa uma entidade envolvida e de referência no desenvolvimento humano. Efetivamente os espaços escolares integram as primeiras memórias do espaço construído fora da esfera da casa, protagonizando as experiências e vivências de descoberta pessoal e interpessoal, que marcam o percurso da infância à vida adulta. Paralelamente, a escola contemporânea ambiciona refletir a condição humana da geração que serve, diligenciando um processo de disseminação de um renovado ambiente de aprendizagem, que se assume desvinculado do tempo e lugar. Reflete-se assim, na responsabilidade da arquitetura em potenciar, através da estratégia de reorganização espaço-funcional, uma nova identidade para o espaço escolar.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 202631230
URI: https://hdl.handle.net/10216/131492
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
436520.pdfDiálogo entre a arquitectura e a pedagogia. Reorganização espaço-funcional como estratégia na procura de uma nova identidade para o espaço escolar48.01 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.