Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131217
Author(s): Carlos Filipe Azevedo Moleiro
Title: Estágio Profissional: O aluno que se tornou Professor
Issue Date: 2020-10-28
Abstract: As part of the study plan for the 2nd year of the Master in Physical Education Teaching in Elementary and Secondary Education at the Faculty of Sports of the University of Porto, the Professional Internship allows to put into practice the knowledge and skills acquired during the initial formation in a real teaching context, where a daily confrontation with the constraints that the teaching profession entails exists. Likewise, it allows a progressive entry into the career, being guided by experienced professionals. This document, Internship Report, intends to manifest the evolutionary process of the trainee teacher, as he finds new responsibilities, problems, solutions and/or dilemmas, among others, portraying his personal experience throughout the school year. The construction of this document was structured in different chapters. It begins with an Introduction, which frames the document and informs about the proposed objectives. Then comes the Biographical Framework, it shows a more personal side, allowing a reflection on the past and the influence on the objectives proposed today, on what were the career choices and expectations for the same. The third point encompasses the Institutional Framework, which shows the context in which the Professional Internship was carried out and how its characteristics shaped what I was as a teacher. After the framing, arises the Organization and Management of Teaching and Learning, an area in which the great pedagogical processes are carried out, and Participation in School and Relationship with the Community, which refers to the influence of this participation in the global development of the profile the trainee teacher. Finally, Conclusions and Future Perspectives close the document, presenting ambitions and making a balance through the lessons learned from the internship year. The realization of this stage is the culmination of yet another objective, which has allowed me a striking evolution in what I will be, not only as a teacher, but in all parameters of my life.
Description: Inserido no plano de estudos do 2º ano de Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, o Estágio Profissional permite colocar em prática os conhecimentos e competências adquiridas no decorrer da formação inicial num contexto de ensino real, onde existe um confronto diário com os constrangimentos que a profissão docente acarreta. De igual forma, possibilita uma entrada progressiva na docência, sendo orientado por profissionais experientes. O presente documento, Relatório de Estágio, pretende manifestar o processo evolutivo do professor estagiário, à medida que encontra novas responsabilidades, problemas, soluções e/ou dilemas, entre outros, retratando uma experiência pessoal ao longo do ano letivo. A construção deste documento foi estruturada em diferentes capítulos. É iniciado através de uma Introdução, que enquadra o documento e informa acerca dos objetivos propostos. De seguida surge o Enquadramento Biográfico, ele mostra um lado mais pessoal, permitindo uma reflexão sobre o passado e a influência nos objetivos propostos hoje, naquilo que foram as escolhas de carreira e as expetativas para a mesma. O terceiro ponto engloba o Enquadramento Institucional, que mostra o contexto no qual foi realizado o Estágio Profissional e como as suas caraterísticas moldaram o que fui enquanto docente. Após os enquadramentos, surge a Organização e Gestão do Ensino e Aprendizagem, área na qual se baliza a realização dos grandes processos pedagógicos, e a Participação na Escola e Relação com a Comunidade, onde se remete para a influência desta participação no desenvolvimento global do perfil do professor estagiário. Por último, Conclusões e Perspetivas Futuras encerram o documento, apresentando ambições e realizando um balanço através das ilações retiradas do ano de estágio. A concretização desta etapa é o culminar de mais um objetivo traçado e que me permitiu uma evolução gritante naquilo que serei, não só como professor, mas em todos os parâmetros da minha vida.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202637425
URI: https://hdl.handle.net/10216/131217
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
434387.pdfEstágio Profissional: O aluno que se tornou Professor2.92 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.