Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131215
Author(s): Miguel da Cunha Correia de Sá
Title: Uma realidade multifacetada entre o ensino presencial e o ensino à distância na Educação Física
Issue Date: 2020-12-03
Abstract: The journey of a preservice teacher (the author) the context of a School Placement is a daily challenge, to build her/his own professional identity while applying and consolidating the technical/ scientific skills offered by university classes. The pedagogical expertise, and learning objectives shared by all players of the school community are paramount to personal and professional career development at all stages. In this sense, the practicum reported here aimed at gathering the principles outlined at university classes with challenges experienced in the daily practice. Our own experience and ability to overcome pedagogical hurdles and to generate innovative solutions was challenged during this endeavour. The school placement was undertaken at a private school localized in Vila Nova de Gaia. The practicum core comprised three preservice teachers, two males and one female, under the supervision of a teacher from the school community and a faculty teacher from FADEUP. This final report focuses on 3 main subjects. The first part is about the background knowledge already acquired, the initial expectations and the practicum training description. The second part includes the organization and management of the pedagogical practice. The last subject concerns the working action at the school community and its environment. Questions about the school evaluation were important on understanding the perception of information by the students. Assessment for Learning was one of the privileged pedagogical tools allowing students to progress in their performance. These included workup of group dynamics leading to student's involvement and motivation while fostering knowledge acquisition. Simulation of learning habits and teaching process was focused on the identification of the student's individual needs. Student's commitment and motivation was taken as reliable measurements of intern-student professorship performance and guidance for academic and personal education. Facing a global pandemic, it is nowadays a challenge to the overall educational system, particularly in the Physical Education. Online teaching was the encountered solution to face the pandemic. Dealing with the new web platforms was very challenging and required extreme motivation and creativity. Nevertheless, constrains of distance learning turned out to become enriching experiences of the multifaceted variances of the teaching process. The desire to become a Physical Education teacher fostered knowledge acquisition and the development of a new skills, which certainly contributed to author's personal and professional progression in a different context from the usual environment.
Description: O presente documento espelha a jornada de um estudante-estagiário (o autor) em contexto de Estágio Profissional, na construção da sua identidade profissional. A edificação de uma identidade profissional deste candidato a professor resultou dos conhecimentos adquiridos durante a formação, das experiências vividas na prática pedagógica e da relação com todos os intervenientes da comunidade escolar. O estágio decorreu numa instituição privada situada em Vila Nova de Gaia, no seio de um núcleo de estágio composto por 3 elementos, dois rapazes e uma rapariga, com a supervisão de um professor cooperante da escola e uma professora orientadora da faculdade. O estágio revelou-se uma experiência muito enriquecedora, englobando não só a aplicação dos conhecimentos adquiridos anteriormente, mas também a aquisição de novos conhecimentos em resultado da reflexão, das situações enfrentadas na prática pedagógica e ainda dos conhecimentos transmitidos pela comunidade escolar. Neste processo de aprendizagem foi importante planear e refletir de forma cuidada, visando a identificação de problemas e a procura de estratégias para os resolver. As questões relacionadas com a avaliação assumiram relevo no processo de transformação de entendimentos, sendo a Avaliação para a Aprendizagem uma ferramenta pedagógica que permitiu aos alunos evoluir na sua performance, nas dinâmicas de grupo, no envolvimento e motivação e ainda na aquisição de conhecimentos. De salientar que o estágio se realizou num cenário de pandemia mundial, pelo que foi necessário proceder às necessárias adaptações para Ensino à Distância, através de aulas "online" revelando-se uma experiência complexa, mas extremamente desafiante que requereu criatividade e inovação. Assim, este relatório de estágio procura espelhar o quão enriquecedor pode ser o estágio profissional e quais as valências de que o professor se deve munir para o exercício da profissão, enfatizando igualmente a exigência de transcendência e de uma boa relação com a comunidade. A ânsia de ser professor de Educação Física foi companheira desta viagem marcada pela evolução e desenvolvimento profissional e pessoal num contexto diferente do habitual.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202642186
URI: https://hdl.handle.net/10216/131215
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
434393.pdfUma realidade multifacetada entre o ensino presencial e o ensino à distância na Educação Física1.91 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.