Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131193
Author(s): Sílvia Dulce Cardoso Oliveira
Title: Um caminho de transformação de uma professora estagiária: motivar e ensinar a aprender
Issue Date: 2020-11-30
Abstract: The Student Teaching Practicum is designated as the peak of initial training, once is given the opportunity to put in a real context all the theoretical and practical knowledge acquired over the years, not only at the university but also as athlete or coach and that posteriorly are put to test. This document refers to the Teaching Practicum Report which portrays all my experiences, learnings and frustrations experienced throughout the Student Teaching Practicum, in a previously unknown environment. This document is divided into chapters from Introduction to Conclusion and Future Perspectives, evidenced also the Personal Background, the Institutional Framework and the Realization of the Student Teaching Practicum - which in this last chapter refers all the experiences during the year, having been written by the light of what was experienced, always based in a critical and detailed reflection. The fact that I have deepened a problem felt in my Student Teaching Practicum made that it was highlighted in this document not only by its dimension that had in my Teaching Practicum, but also because it is a problem common to so many students and teachers, being able to contribute with strategies to motivate students to practice Physical Education (PE). Thus, the course I experienced in this last stage of my training is reflected in this document.
Description: O Estágio Profissional (EP) é designado como o auge da formação inicial, uma vez que é dada a oportunidade de colocar num contexto real todos os conhecimentos teóricos e práticos adquiridos ao longo dos anos, quer na faculdade quer enquanto atleta ou treinadora e que posteriormente são colocados à prova. Este documento refere-se ao Relatório de Estágio que retrata todas as minhas experiências, aprendizagens e frustrações vividas ao longo de todo o EP, num ambiente antes desconhecido. Este documento está dividido por capítulos desde a Introdução à Conclusão e Perspetivas Futuras, evidenciado também a Enquadramento Pessoal, o Enquadramento Institucional e a Realização da Prática Profissional - cujo neste último capítulo refere todas as experiências durante o ano, tendo sido escrito à luz daquilo que foi vivido, sempre baseado numa reflexão crítica e pormenorizada. O facto de ter profundando uma problemática sentida no meu EP fez com que tivesse um destaque neste documento não só pela dimensão que teve na minha prática pedagógica, mas também por se tratar de uma problemática comum a tantos outros alunos e professores, podendo contribuir com estratégias para motivar os alunos para a prática de Educação Física (EF). Deste modo, o percurso por mim vivenciado nesta que foi a última etapa da minha formação encontra-se refletido neste documento.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202643794
URI: https://hdl.handle.net/10216/131193
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
434365.pdfUm caminho de transformação de uma professora estagiária: motivar e ensinar a aprender2.35 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.