Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131191
Author(s): Fábio José Sousa Silva
Title: Estágio Profissional: O Caminho até à Docência
Issue Date: 2020-11-30
Abstract: As part of the curriculum plan for the 2nd year of the Master's in Physical Education Teaching in Elementary and Secondary Schools, the EP is a moment that allows EE to discover and develop themselves as teachers, emerge into the school community and demonstrate their skills and knowledge. With the help of the PO and the PC it is possible to take risks, to be more daring in the strategies and methods to be used, because of their supervision and guidance, the risks are controlled, which offers more security to the EE in its practice. This document aims to present and make known, in a broad way, my participation and intervention throughout the process of professional growth, but not only that of PE. In this way diverse themes are treated which allow me to trace the path I have travelled until I arrive at EP, during and after it. The EP went better than I expected, my relationship with the class was great, the relationship between the students was one of friendship and mutual help. Therefore, I can focus largely on the preparation and execution of the teaching/learning process. As a teacher, I have a preference for constructivist approaches that promote a global and integral development of students. All my actions will be guided by the intention of giving students an important role in their learning, through the understanding of the contents, the power of decision and the attribution of responsibility. The integration in the school community is an important part of the EP process, the example and sympathy of all the actors of the community, employees, teachers, direction, etc., served as an example and facilitated my integration and participation in the activities organized by the school, the physical education group and the NE.
Description: Inserido no plano curricular do 2º ano do Mestrado em Ensino da Educação Física nos Ensino Básicos e Secundários, o Estágio Profissional (EP) é um momento que permite aos Estudantes Estagiários (EE) se descobrir e desenvolver enquanto professores, emergir na comunidade escolar e demonstrar as suas capacidades e conhecimentos. Com o auxílio do Professor Orientador (PO) e da Professora Cooperante (PC) é possível arriscar, ser mais ousado nas estratégias e métodos a utilizar, devido à sua supervisão e orientação, os riscos são controlados, o que oferece mais segurança ao EE na sua prática. O presente documento tem como objetivo apresentar e dar a conhecer, de forma alargada, a minha participação e intervenção ao longo do processo de crescimento profissional, mas não só, que é o EP. Desta forma são tratados diversos temas que permitem traçar o caminha que percorri até chegar ao EP, durante e o que tenho que percorrer após. O EP correu melhor do que perspetivava, a minha relação com a turma foi ótima, a relação entre os alunos foi de amizade e entreajuda. Por conseguinte, pude focar-me, em grande parte, na preparação e na execução do processo de ensino/aprendizagem. Enquanto professor, tenho preferência por abordagem construtivistas que promovem um desenvolvimento global e integral dos alunos. Toda a minha ação será pautada com o intuito de atribuir aos alunos um papel importante na sua aprendizagem, através da compreensão dos conteúdos, do poder de decisão e da atribuição da responsabilidade. A integração na comunidade escolar é parte importante do processo do EP, o exemplo e a simpatia de todos os intervenientes da comunidade, funcionários, professores, direção, etc., serviram de exemplo e facilitaram a minha integração e participação nas atividades organizadas pela escola, pelo grupo de educação física e do Núcleo de Estágio (NE).
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202638294
URI: https://hdl.handle.net/10216/131191
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
434182.pdfEstágio Profissional: O Caminho até à Docência1.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.