Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/131021
Author(s): Hélia Francisca Mesquita Cardoso
Title: O itinerário da viagem reflexiva de uma professora-estagiária: À descoberta do Mundo do Ensino
Issue Date: 2020-11-16
Abstract: This document presents a personal account of the transition from academic education to the world of professional education. It demonstrates the author's perspective regarding her first contact with her dream profession, exposing the difficulties she faced in the context of real life, and finally, addressing the personal evolution that, in turn, allowed her to create her professional identity. The main highlight mostly insides on the wide range of experiences that put to the test the knowledge acquired so far, providing a critical reflection about them and allowing an understanding about which teaching strategies and techniques are preferred, always keeping in mind the age group and the characteristics of the class. It also alludes to the sharing of knowledge and ideologies with colleagues within the internship nucleus, as well as the guidance and supervision of the Internship Guiding Teacher and the Collaborate Teacher, who made this experience even more valuable. The teaching practice took place in two different destinations, both with similar ambitions and located in Vila Nova de Gaia, allowing for the acquisition of real teaching skills. As a way of guiding the reader through the present travel scenario, it was crucial to subdivide the document into chapters, namely "Enquadramento Biográfico: Conhecer a viajante" [Biographical Framework: Getting to know the traveler], a space where the author's philosophy of life is explained, "Enquadramento Institucional: O Mundo do Ensino" [Institutional Framework: The Teaching World] which contextualizes the schools and the participants of this trip, "Enquadramento Operacional: definir o itinerário" [Operational Framework: defining the itinerary], which narrates the remarkable events of this trip, navigating the ideologies, strategies and models applied, "Participação na Escola e Relação com a Comunidade: Descoberta da povoação e novas paragens" [Engaging with the School and community relationships: Meeting the community and new stops] refers to activities that are optional but essential to understand the various functions of the teaching profession, and finally, "Perspetivas para a próxima viagem" [Expectations for the next trip]. It is expected that this document will be able to reflect and transmit the range of emotions, progress and learning resulting from this atypical but enriching year.
Description: O presente documento corporiza um relato pessoal da transição da formação académica para o Mundo do Ensino profissional. Demonstrando a perspetiva da autora relativamente ao primeiro contacto com a sua profissão de sonho, revelando as dificuldades com que se deparou no contexto real, colmatando com uma evolução pessoal que, por sua vez, permitiu criar uma identidade profissional. O principal realce incide sobretudo no vasto leque de experiências e vivências que colocaram à prova os conhecimentos até então adquiridos, proporcionando a reflexão crítica acerca dos mesmos, compreendendo quais os modelos e estratégias de ensino prediletos, tendo sempre em especial atenção a faixa etária e as características da turma. Faz alusão à partilha do conhecimento e ideologias com os colegas do núcleo de estágio, assim como a orientação e supervisão do Professor Orientador e da Professora Cooperante, que fizeram com que esta viagem tivesse ainda mais valor. A prática pedagógica decorreu em dois destinos distintos, mas com ambições semelhantes, estando ambos situados em Vila Nova de Gaia, proporcionando a aquisição de competências reais de ensino. Como forma de guiar o leitor pelo cenário de viagem apresentando, revelou-se fulcral subdividir o documento em capítulos, designadamente o "Enquadramento Biográfico: Conhecer a viajante" espaço onde se revela a filosofia de vida da autora, "Enquadramento Institucional: O Mundo do Ensino" contextualiza as escolas e os intervenientes nesta viagem, "Enquadramento Operacional: definir o itinerário" narra os acontecimentos marcantes desta viagem, traçando um percurso sobre as ideologias, estratégias e modelos aplicados, "Participação na Escola e Relação com a Comunidade: Descoberta da povoação e novas paragens" refere-se a atividades de caráter facultativo, mas essenciais para conceber uma imagem das várias funções a assumir na profissão de docente e por fim, as "Perspetivas para a próxima viagem". Pressupõe-se que este documento consiga refletir e transmitir o leque de emoções, evoluções e aprendizagens decorrentes deste ano tão atípico, mas enriquecedor.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202638502
URI: https://hdl.handle.net/10216/131021
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
433936.pdfO itinerário da viagem reflexiva de uma professora-estagiária: À descoberta do Mundo do Ensino3.79 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.