Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/130859
Author(s): Cristiana Maria Loureiro Alves
Title: A metamorfose: as quatro fases da minha construção
Issue Date: 2020-11-10
Abstract: The preparation of this Internship Report follows the school placement, integrated in the Second Cycle in Physical Education Teaching in the Basic and Secondary Education of the Faculty of Sports of the University of Porto. It is a unique and authentic document, with real teachers and students, which enable the experience of the profession. This report reflects the entire journey and personal construction experienced during this internship year. This supervised teaching practice took place in two schools in the municipality of Valongo, where I taught a class of 10th and 6th year. The 6th year class was shared with my internship colleague. This entire process was supervised by two professors, the Cooperating Professor, and an Advisor Professor. This internship report uses a metaphor about the different stages of the transformation of a butterfly, that is, metamorphosis, because like these animals I think that we human beings have also undergone various transformations during our life. The report is divided into 6 major areas, the first is the introduction; The second, entitled as the egg phase, where my biography is developed, the academic path and also my initial expectations regarding the Internship; The third is the caterpillar phase, where I fit all the involvement of my internship, that is, the school, the cooperating teacher, the guiding teacher, the students, the internship group and the physical education group; The third part refers to the development within the chrysalis, which depicts all the practice that I developed in the teaching-learning process in this school year, as well as its planning, design and evaluation; The fifth is the opening of the chrysalis where I present moments of my participation in the school and community; The sixth is the butterfly where I refer to the whole process and express my expectations for the future. In fact, this year transformed the Trainee Student, being a remarkable year in her training.
Description: A elaboração deste Relatório de Estágio surge no seguimento ao Estágio Profissional, integrado no Segundo Ciclo em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Trata-se de um documento único e autêntico, com professores e alunos reais, que possibilitam a vivencia da profissão. Este relatório espelha todo o percurso e construção pessoal vivido durante este ano de estágio. Esta prática de ensino supervisionada teve sede em duas escolas do concelho de Valongo, onde lecionei uma turma de 10º e de 6º ano. Sendo que a turma do 6º ano era partilhada com o meu colega de estágio. Todo este processo foi supervisionado por dois docentes, o Professor Cooperante e uma Professora Orientadora. Este relatório de estágio utiliza uma metáfora sobre as diferentes fases da transformação de uma borboleta, ou seja, a metamorfose, porque tal como esses animais penso que nós seres humanos também passamos por várias transformações durante a nossa vida. O relatório encontra-se dividido em 6 grandes áreas, a primeira é a introdução; A segunda intitulada como a fase do ovo, onde é desenvolvida a minha biografia, o percurso académico e também as minhas expectativas iniciais em relação ao Estágio; A terceira como a fase da lagarta, onde enquadro todo o envolvimento do meu estágio, isto é, a escola, o professor cooperante, a professora orientadora, os alunos, o núcleo de estágio e o grupo de educação física; A terceira parte é referente ao desenvolvimento dentro da crisálida, onde está retratado toda a prática que desenvolvi no processo ensino-aprendizagem neste ano letivo, bem como o seu planeamento, conceção e avaliação; A quinta a abertura da crisálida onde apresento momentos da minha participação na escola e comunidade; A sexta a borboleta onde faço referencia sobre todo o processo e expresso as minhas expectativas para o futuro. De facto, este ano transformou a Estudante Estagiária, sendo um ano marcante na sua formação.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202638065
URI: https://hdl.handle.net/10216/130859
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
433576.pdfA metamorfose: as quatro fases da minha construção408.92 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.