Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/130825
Author(s): Carlos Filipe Sá Rebelo
Title: Aprender a ser professor: de aluno, a estudante, a professor
Issue Date: 2020-11-23
Abstract: The school placement represents itself as a memorable moment in the making of a teacher, constituting a connection between two cycles that, although different, revert to the same goal, to form a Teacher (in this case a Physical Education Teacher) (the author) with competence to contribute to make a fair and equitable society. This document seeks to report the process lived, namely the concepts rebuilt and meaningful learnings, in a school from Aveiro near Oporto. It was a journey guided by strong feelings with positive and negative charge. In fact, throughout the process a mixture of emotions emerged, marked not only by the anticipated longing for the end of academic life, but also by the enormous desire to start a new cycle where I could apply the knowledge and skills acquired along my academic path. The cycle of planning, implementation and reflection of the teaching-learning process should be highlighted, which is stated as a pillar for the growth of the quality of performance of teaching practice, complemented by a study focused on the perceptions of students and the teacher about the influence of teaching methodologies used in the students'. The data allowed us to understand which strategies motivated most the students and made the learnings more meaningful. The school placement revealed itself as an experimentation context, where it was possible to apply and adapt the knowledge acquired during the previous training education to the real teaching practice. The process was not without mistakes and defeats, but also by conquests, victories and, above all, from learnings.
Description: O Estágio Profissional representa um momento marcante na formação de um professor, constituindo-se como a ligação entre dois ciclos de ensino, que apesar de distintos, revertem a favor do mesmo fim, formar um Professor (neste caso de Educação Física) (o autor) com competências para contribuir para a edificação de uma sociedade justa e equitativa. O presente documento visa reportar o processo experienciado, nomeadamente os conceitos reconstruídos e as aprendizagens mais significativas, num agrupamento de escolas sediado em Aveiro, junto ao Grande Porto. O percurso de estágio foi pautado por emoções fortes, tanto de carga positiva como negativa. De facto, ao longo do processo emergiu um misto de emoções marcadas pela saudade antecipada pelo final da vida académica, mas também pelo enorme desejo por iniciar um novo ciclo onde podia aplicar os conhecimentos e competências adquiridas ao longo do meu percurso académico. De destacar o ciclo de planeamento, concretização e reflexão do processo de ensino aprendizagem, que se afirma como pilar para o crescimento da qualidade de atuação da prática docente, complementado pela realização de um estudo focado nas perceções dos alunos e do professor acerca da influência das metodologias de ensino utilizadas na envolvência dos alunos. Os dados permitiram perceber quais as estratégias que mais motivaram os alunos e potenciaram a sua aprendizagem. O Estágio Profissional revelou-se como um contexto de experimentação, em que foi possível aplicar e adaptar os conhecimentos adquiridos no decurso do percurso formativo anterior ao contexto de prática real de ensino. O processo não foi só isento de erros e derrotas, mas também de conquistas, vitórias e, acima de tudo, aprendizagens.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202637441
URI: https://hdl.handle.net/10216/130825
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
433308.pdfAprender a ser professor: de aluno, a estudante, a professor7.28 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.