Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/130818
Author(s): Andreia Ramos Oliveira
Title: A Superação de um Trilho pelas Colinas do Ensino
Issue Date: 2020-10-22
Abstract: The school placement as a formative space, allows the transition from the student to the teaching profession, through confrontation with reality and a wide range of experiences in the educational community. It represents the culmination of an academic process in which the construction of a professional identity is expected. This report portrays the trajectory of a preservice student (the author) who reflects on her training path in the practicum context, namely the difficulties, fears, challenges and learning. Throughout this document, understandings about the school and the subject of physical education that materialize the construction of a specific conception of teaching are explored. The difficulties experienced in terms of planning, intervention and evaluation of the teaching-learning process are enunciated and interpreted. The option of distributed practice as a planning strategy stands out, with the aim of ensuring the learning of all students. Concerns regarding planning and implementation were high and aimed to developing autonomous, reflective and criticals students. The principles of assessment for learning allowed students to be placed at the center of the teaching-learning process, giving them the role of principal author and builder of their path. The interpersonal relationships developed in the school environment, namely in boosting internal activity and in school sports are also emphasized as a fundamental basis of my professional socialization. It is also worth mentioning the elaborated study, whose objective was to analyze the effects of the application of a training program of physical fitness related to health on the levels of flexibility, in a school population of 10th grade. The results revealed that the application of the training program did not result in statistically significant improvements in the school population. The document ends with the extraction of conclusions and future perspectives, emphasizing the great transformation of the conception about physical education in the school curriculum.
Description: O Estágio Profissional, enquanto espaço formativo, permite a transição do estudante para a profissão docente, através do confronto com a realidade e uma vasta panóplia de vivências na comunidade educativa. Representa o culminar de um processo académico em que se perspetiva a construção de uma identidade profissional. O presente relatório retrata o percurso de uma estudante estagiária (a autora) que reflete acerca do seu percurso formativo em contexto de estágio, designadamente as dificuldades, receios, desafios e aprendizagens. Ao longo deste documento são explorados entendimentos acerca da escola e da disciplina de educação física que materializam a construção de uma conceção própria de ensino. As dificuldades sentidas ao nível do planeamento, da intervenção e avaliação do processo de ensino-aprendizagem são enunciadas e interpretadas. Destaca-se, a opção da prática distribuída como estratégia de planeamento, com o objetivo de garantir a aprendizagem de todos os alunos. As preocupações ao nível de planeamento e concretização eram elevadas e tinham como objetivo formar alunos autónomos, críticos e reflexivos. Os princípios da avaliação para a aprendizagem permitiram colocar o aluno no centro do processo de ensino-aprendizagem, dando-lhe o papel de autor principal e construtor do seu percurso. As relações interpessoais desenvolvidas no ambiente escolar, nomeadamente na dinamização da atividade interna e no desporto escolar são também realçadas como base fundamental da socialização profissional. Salienta-se ainda o estudo elaborado, cujo objetivo foi analisar os efeitos da aplicação de um programa de treino da aptidão física relacionada com a saúde nos níveis de flexibilidade, numa população escolar do 10º ano de escolaridade. Os resultados revelaram que a aplicação do programa de treino não originou melhorias estatisticamente significativas na população escolar. O documento termina com a extração de conclusões e perspetivas futuras, enfatizando a grande transformação da conceção sobre a disciplina de educação física no currículo escolar.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202637301
URI: https://hdl.handle.net/10216/130818
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
433300.pdfA Superação de um Trilho pelas Colinas do Ensino2.91 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.