Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/130730
Author(s): Adriana dos Santos Almeida
Title: Do sonho à realidade: A etapa de (trans)formação no terreno de construção da profissão
Issue Date: 2020-10-28
Abstract: This document is the report of the process of building a professional identity of a preservice teacher (me, the author). Despite the groundwork built along academic education, it's in the Practicum training that the teacher, still a student, has the opportunity to confront all the knowledge absorbed with the real context of practice and to reconfigure their identity through lived experiences. The supervised teaching practice, commonly referred to as the culmination of academic training, allowed to face challenges, to extrapolate expectations and to share perspectives. Once a dream, today comes true. Here's the portrait of my development professional that was accomplished at Rio Tinto Secondary School with the constant monitoring of the community of practice. The report is a reflection of a dream and, as such, its structuring takes this factor into account. Therefore, it's divided into five chapters: the "Introduction" in which it's possible to understand the purpose of this document; the "Personal Framework - "Dreams drive life!"", where my dream from many years ago is portrayed and the way my personal life influenced my professional choice; the "Framework of professional practice - "If we can dream, we can also make our dreams come true!"" which reports the context in which I realized it and the characteristics of the actors involved in the process; "Operationalization of professional practice" which is subdivided into three main areas but which covers from my conceptions, my interventions in view of the contextual and situational constraints, the research project until the placement of the student as a thinker and builder of his/her own learning and, finally, "Conclusions and future ambitions - "Keep the dream alive"" that highlight the impact of this stage on my personal and professional life, the evolution of my identity in the field of construction of the profession and the reflection of the realization of a dream.
Description: O presente documento é o relato do processo de construção de uma identidade profissional de uma estudante-estagiária (eu, a autora). Apesar dos alicerces edificados ao longo da formação académica, é no Estágio Profissional que a professora, ainda estudante, tem a oportunidade de confrontar todos os conhecimentos absorvidos com o contexto real da prática e de reconfigurar a sua identidade por via das experiências vividas. A prática de ensino supervisionada, comummente denominada como o culminar da formação académica, permitiu-me enfrentar desafios, extrapolar expectativas e partilhar perspetivas. Outrora sonho, hoje realidade. Segue-se o retrato do meu desenvolvimento profissional que decorreu na Escola Secundária de Rio Tinto com o constante acompanhamento da comunidade de prática. O relatório é o reflexo do concretizar de um sonho e, como tal, a sua estruturação tem esse fator em consideração. Assim, encontra-se dividido em cinco capítulos: a "Introdução" na qual é possível compreender o propósito deste documento; o "Enquadramento Pessoal - "Os sonhos impulsionam a vida!"", onde é retratado o meu sonho de há muitos anos e o modo de como a minha vida pessoal influenciou a minha escolha profissional; o "Enquadramento da prática profissional - "Se podemos sonhar, também podemos tornar os nossos sonhos realidade!"" que reporta o contexto no qual o realizei e as características dos intervenientes envolvidos no processo; a "Operacionalização da prática profissional" que se subdivide em três grandes áreas, mas que contempla desde as minhas conceções, as minhas intervenções tendo em conta os constrangimentos contextuais e situacionais, o projeto de investigação até à colocação do aluno como pensador e construtor da sua própria aprendizagem e, por último, as "Conclusões e ambições futuras - "Keep the dream alive"" que evidenciam o impacto desta etapa na minha vida pessoal e profissional, a evolução da minha identidade no terreno de construção da profissão e a reflexão da concretização de um sonho.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202637174
URI: https://hdl.handle.net/10216/130730
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
432758.pdfDo sonho à realidade: A etapa de (trans)formação no terreno de construção da profissão2.66 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.