Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/130689
Author(s): Ana Catarina Nunes Pinto
Title: Estágio profissional: A confirmação da indubitável paixão de uma professora-estagiária pelo ensino da Educação Física
Issue Date: 2020-10-26
Abstract: The professional internship offers the trainee student the possibility of experiencing, in a sustained way (by a cooperating teacher and an advisor), the experience of being a teacher during an academic year. The challenge of swapping from student to teacher, the complexity of promoting student learning in handball, the objection of applying student-centered teaching models and strategies that imply mutual help and healthy competition in a class with relational problems and the needing of change the entire education system due to a pandemic were three of the major challenges experienced during this trip. The decision to face the beginning of this experience in a more distant and authoritarian way in relation to the students, served the purpose of not running the risk of confusing roles (teacher / student). The constant and in-depth reflection, the creation of learning situations closer to the game situation and the real adaptation of these, to the students' learning needs were strategies used in order to overcome the difficulty of inciting the evolution of their performance. The use of the Cooperative Learning Model (CL) aimed to relieve the relationship problems between students in the class. And, getting to know the new system, getting involved in the spirit of adaptation, focusing on keeping close to the students and, essentially, providing them with an effective learning period, became my main focuses during the social confinement, which it was necessary to continue what would be a face-to-face process. This Internship Report (IR) is organized in four parts: personal and institutional contextualization, professional practice and participation in the school and relationship with the school community. In each of them there is a concern to justify my practice and ideologies with the theory.
Description: O estágio profissional oferece ao estudante estagiário a possibilidade de vivenciar, de forma sustentada (por um professor cooperante e um orientador), a experiência de ser professor durante um ano letivo. O desafio de passar de estudante a professor, a complexidade de promover a aprendizagem nos alunos na modalidade de Andebol, a dificuldade de aplicar modelos de ensino centrados no aluno e estratégias que impliquem a entreajuda e competição saudável numa turma com problemas relacionais e a necessidade de alteração de todo o sistema de ensino devido a uma pandemia constituíram três dos grandes desafios vividos ao longo desta viagem. A decisão de encarar o início desta experiência de forma mais distante e autoritária relativamente aos alunos, serviu o propósito de não correr o risco de confundir papeis (professor/aluno). A reflexão constante e aprofundada, a criação de situações de aprendizagens mais próximas da situação de jogo e a real adaptação destas, às necessidades de aprendizagem dos alunos foram estratégias usadas a fim de suprir a dificuldade de incitar evolução da sua performance. A utilização do Modelo de Aprendizagem Cooperativa (AC) teve como objetivo amenizar os problemas de relacionamento entre os alunos da turma. E, inteirar-me do novo sistema, envolver-me no espírito de adaptação, concentrar-me em manter-me perto dos alunos e, essencialmente, proporcionar-lhes um período letivo de aprendizagem efetiva, tornaram-se os meus grandes focos durante o confinamento social, em que foi necessário dar continuidade àquele que seria um processo presencial. Este Relatório de Estágio (RE) organiza-se em quatro partes: contextualização pessoal, institucional, realização da prática profissional e participação na escola e relação com a comunidade escolar. Em cada uma delas existe a preocupação de justificar a minha prática e ideologias com a teoria.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/130689
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
432760.pdfEstágio profissional: A confirmação da indubitável paixão de uma professora-estagiária pelo ensino da Educação Física3.72 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.