Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/129738
Author(s): Bruno Manuel Almeida Silva
Title: Formação, Progressão e Evolução
Issue Date: 2020-10-21
Abstract: This paper is the result of the course unit on professional internships which is part of the masters in physical education in primary and secondary education, of the faculty of sports at the university of Porto. The integration of education in reality is an important factor in the professional internship, allowing the supervision of the trainee teacher being able to develop some professional skills. The professional internship was held at middle and high school Rodrigues de Freitas in Porto, along with two other interns, a CT (cooperative teacher) and a GT (guiding teacher). The intership report consisted of five chapters. Chapter 1, The introduction, where the themes developed along the report are clearly and briefly adressed. Chapter 2, Personal dimension, is intended to identify and chatacterize myself, giving a little knowledge of me as a teacher, and finally. I will briefly reflect on my internship expetations. Chapter 3, Professional practise framework, where I will talk about the school where I conducted the professional internship, the internship core, the physical education core and the resident class I taught. Chapter 4, Professional practise implementation has three specific areas. Area 1, represents the organization and managment of education and learning, of which consists the design of teaching and planning as the annual planning, teaching units and lesson planning. Area 2, represents particiption in school activities and community relationship which demonstrates the activities I participated in, such as school sports and activities developed by the physical education group, as the "cut-off". Area 3, represents the professional development carried out in the form of a study proposal about the inclusion of a SEN student (special education needs) in physical education classes. Finally, in chapter 5, Conclusion and future ambitions, I will give a brief summary of the whole internship.
Description: O documento apresentado é resultado da Unidade Curricular de Estágio Profissional, inserindo-se no Mestrado de Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. A integração na realidade do ensino é um fator importante do Estágio Profissional, permitindo ao professor estagiário ser supervisionado na prática e desenvolver algumas competências profissionais. O Estágio Profissional decorreu na Escola Básica e Secundária Rodrigues de Freitas, situada no distrito do Porto, juntamente com mais dois colegas estagiários, uma PC (professora cooperante) e uma PO (professora orientadora). O Relatório de Estágio é constituído por cinco capítulos. No capítulo 1 a Introdução, onde são contemplados de forma clara e breve os temas desenvolvidos ao longo dos documentos, o capítulo 2 que é a Dimensão Pessoal, tem o objetivo de me identificar e caracterizar, dando a conhecer um pouco de mim enquanto professor e, por fim, vou refletir de forma breve, acerca das expectativas que tinha para o Estágio Profissional. O capítulo 3 é o Enquadramento da Prática Profissional, ou seja, apresentarei o estabelecimento de ensino onde realizei o Estágio Profissional, o núcleo de estágio, o núcleo de Educação Física e a turma residente à qual lecionei as aulas. Em relação ao capítulo 4, Realização da Prática Profissional, engloba as três áreas específicas. A área 1 que representa a Organização e Gestão do Ensino e Aprendizagem e inserem-se a conceção do ensino e o respetivo planeamento, ou seja, Planeamento anual, Unidades Didáticas e Planos de aula. A área 2 que representa a Participação na Escola e a Relação com a Comunidade, que demonstra as atividades em que participei, como o Desporto Escolar e as atividades elaboradas pelo Grupo de Educação Física. A área 3 que representa o Desenvolvimento Profissional realizado sob a forma de uma proposta de estudo sobre a Inclusão de um Aluno com NEE (necessidades educativas especiais) nas aulas de Educação Física. Por fim no 5 e último capítulo, Conclusão e Ambições Futuras, no qual apresentarei uma breve síntese ao ano de estágio.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
TID identifier: 202637409
URI: https://hdl.handle.net/10216/129738
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
426927.pdfFormação, Progressão e Evolução1.49 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.