Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/129199
Author(s): Ricardo Jorge Vieira de Sousa
Title: Educação Física: aprendizagem para a vida e uma vida de aprendizagem
Issue Date: 2020-07-24
Abstract: The present report was carried out within the scope of the Professional Internship with the intention of obtaining the Master's degree in Physical Education Teaching in Basic and Secondary Education. The Professional Internship was accomplished at the Escola Secundária de Ermesinde, with the collaboration of the Cooperating Professor and the Advisor Teacher and two additional fellow Interns within the Internship Nucleus. In it, I will address the topic of the individualization of students' education and the importance of setting realistic and stimulating goals, in addition to the correlation with expectations generated in students and how we should transmit positive expectations, based on my own experience in class, and the effects of these issues on the students. This was undoubtedly the most important stage of my professional life and the gateway to the so desired professionalization. Throughout the school year, I came across a series of moments relevant to my learning: the use of various teaching models in different categories and classes, distance learning instigated by the pandemic, class introspection, observations, meetings, assessments, etc. The participation in school activities, such as class councils and sports activities organized by the school, completed my formation and were able to put me in the position of a future Physical Education Teacher. Here are some suggestions for curriculum, operation and methodologies for teaching Physical Education in a school context. I conclude this report with some future perspectives of what I intend to be in my professional practice, comprising a critical analysis of all the work done during this year. This document reflects all of the experiences I have undergone as a Trainee Teacher, be it in a descriptive or reflective structure, displaying the entire process of building my professional identity, such as my conceptions of the teaching-learning process and my practice in School, from planning to evaluation.
Description: O presente relatório foi realizado no âmbito do Estágio Profissional com vista à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário. O Estágio Profissional foi realizado na Escola Secundária de Ermesinde contando com a colaboração do Professor Cooperante e a Professora Orientadora e ainda mais dois colegas Estagiários dentro do Núcleo de Estágio. Nele, vou abordar a temática da individualização do ensino dos alunos e a relevância da definição de objetivos realistas e ao mesmo tempo estimulantes, assim como a conjugação com o fator expectativas geradas nos alunos e como devemos transmitir expectativas positivas, com base na minha vivência nas aulas, e a relação destes efeitos nos alunos. Esta foi sem dúvida a etapa mais importante da minha vida profissional e a porta de entrada para a tão desejada profissionalização. Durante todo o ano letivo deparei-me com uma série de momentos relevantes para a minha aprendizagem: a utilização dos modelos de ensino nas diferentes modalidades e turmas, o ensino à distância causado pela pandemia, as reflexões de aulas, observações, reuniões, avaliações, etc. A participação em atividades da escola como conselhos de turma e nas atividades desportivas organizadas pela Escola completaram a minha formação pondo-me na posição de futuro Professor de Educação Física. Aqui surgem algumas sugestões de currículo, funcionamento e metodologias para o ensino da Educação Física. Concluo o relatório com algumas perspetivas futuras do que pretendo que seja a minha prática profissional com uma análise crítica de todo o trabalho realizado durante este ano letivo. Este documento reflete toda a experiência vivida enquanto Professor Estagiário, seja em forma de descrição ou reflexão, mostrando todo o processo de construção da minha identidade profissional, as minhas conceções do processo ensino-aprendizagem e a minha atuação na Escola, desde o planeamento à avaliação.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/129199
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
418735.pdfEducação Física: aprendizagem para a vida e uma vida de aprendizagem2.6 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.