Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/129064
Author(s): Eduardo Jorge Magalhães Rodrigues
Title: Construção de novos saberes: Aprendizagens e Desafios de um Estagiário
Issue Date: 2020-07-22
Abstract: The Professional Internship presents itself as the last stage of initial training and the space where the student is confronted with reality for the first time. This document is the path taken for a full year, rich in personal experiences and reflections, and is the support of all practice. The report is organized in six chapters, which starts right after an "Introduction", which contextualizes the document. The first "Personal Background", makes a brief presentation about my sporting experiences, about my academic choices, about the facts why I got here and presents the expectations that I had for this important phase of my training as a teacher. Then, the second chapter, "Institutional Framework", which specifies the understanding of the internship and the characterization of the context in which it finds itself, making reference to the school, the internship core, the cooperating teacher, the guiding teacher and the assigned classes. The third chapter is related to the "Operational Framework" and is divided into three areas. Area 1 - Organization and Management of Teaching and Learning, considering the conception, planning, realization and evaluation, Area 2 - School participation and Community Relations, addressing the activities in which I participated during the one year internship and the way they affected me as a teacher and Area 3 - Professional Development that portrays the aspects that contributed to my training. Subsequently, chapter four refers to the research entitled "Reflection/Action" developed in"discipline/indiscipline". Chapter five presents a general reflection on the importance of this professional internship. This document ends with the Bibliography.
Description: O Estágio Profissional é a última etapa da formação inicial e é onde o estudante pela primeira vez é confrontado com a realidade. Este documento descreve o caminho percorrido durante um ano letivo, cheio de experiências pessoais e reflexões, sendo o que suporta toda a prática. O relatório está organizado em seis capítulos, que se iniciam logo após a "Introdução", que contextualiza o documento. O primeiro "Enquadramento Pessoal", faz uma breve apresentação das minhas vivências pessoais e académicas, dos acontecimentos que me fizeram chegar até aqui assim como das expectativas que tinha para este momento da minha formação enquanto professor. O segundo capítulo, "Enquadramento Institucional" especifica o entendimento de estágio e carateriza o contexto em que se insere, fazendo referencia à escola, ao núcleo de estágio, ao professor cooperante, à professora orientadora e às turmas atribuídas. O terceiro capítulo é relativo ao "Enquadramento Operacional" e está dividido em três áreas. A Área 1 - Organização e Gestão do Ensino e da Aprendizagem, reflete acerca da conceção de ensino, do planeamento, da realização e da avaliação, a Área 2 - Participação na escola e Relações com a Comunidade, aborda as atividades em que participei durante o ano de estágio e de que forma é que elas me afetaram enquanto professor, e a Área 3 - Desenvolvimento Profissional que retrata os aspetos que contribuíram para a minha formação. Posteriormente, o capítulo quatro é referente à pesquisa realizada, que intitulo de "Reflexão/Ação", desenvolvida dentro da temática disciplina/indisciplina. O capítulo cinco apresenta uma reflexão geral acerca da importância deste Estágio Profissional. Este documento termina com a Bibliografia.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/129064
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
416389.pdfConstrução de novos saberes: Aprendizagens e Desafios de um Estagiário2.45 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.