Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/128618
Author(s): Guerra, Paula
Title: Cidade, pedagogia e rap
Issue Date: 2020
Abstract: Rap is the soundtrack of many cities, especially from certain disadvantaged areas in Portuguese cities. Young people use music to reverse their marginalization, to criticize the society that marginalizes them, but also as a vehicle for community mobilization. Thus, we seek to analyze the representations about the city showed in four Portuguese rap songs, through the key themes dealt simultaneously with ethnic issues inherent to the racialized subcultural capital. This analysis is crucial to grasp the importance of contemporary artistic creations in a dialogical way, as a reflection of societal complexities, but also as forms of social representation and intervention. This condition is also a demonstration of the virtualities of rap as a pedagogical instrument.
Description: O rap é a banda sonora de muitas cidades, especialmente de certas zonas desfavorecidas nas cidades portuguesas. Os jovens usam a música para reverter a sua situação de marginalização, criticar a sociedade que os marginaliza, mas, também, como um veículo de mobilização comunitária. Assim, procuramos analisar as representações sobre a cidade evidenciadas em quatro canções rap portuguesas através das principais temáticas abordadas cruzadas simultaneamente com questões étnicas imanentes ao capital subcultural racializado. Esta análise é crucial para apreendermos a importância das criações artísticas contemporâneas de forma dialógica, como reflexo das complexidades societais e formas de representação e de intervenção sociais. Esta condição é outrossim uma demonstração das virtualidades do rap como instrumento pedagógico.
Subject: Ciências Sociais
Social sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/128618
Document Type: Artigo em Revista Científica Internacional
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
413046.pdf296.13 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.